سفر ولیعهد سعودی به مصر

سفر کنونی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به مصر، ششمین سفر او به این کشور از سال ۲۰۱۵ است.
به گزارش «الشرق الاوسط»، این سفرها نشان دهنده ویژگی و تمایز روابط سعودی و مصر است که در همه بخش‌های همکاری سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … در حال توسعه است.
سفرهای پیشین ولیعهد سعودی به مصر از این قرار بود:
* آوریل ۲۰۱۵:
در آن زمان شاهزاده سعودی سمت وزارت دفاع، رئیس دربار پادشاهی و مشاور ویژه ملک سلمان بن عبدالعزیز را بر عهده داشت. وی در این سفر مذاکراتی با صدقی صبحی وزیر دفاع سابق مصر داشت.
* ژوئیه ۲۰۱۵:
اولین سفر او به عنوان ولی ولیعهد، معاون دوم نخست‌وزیر و وزیر دفاع سعودی بود. در این سفر بر سر پروژه «اعلان القاهره» برای توسعه همکاری میان دو کشور در بخش‌های مختلف به توافق رسیده‌شد.
* دسامبر ۲۰۱۵:
در این سفر ولی ولیعهد سعودی کار شورای دوم هماهنگی «اعلان القاهره» را پیگیری کرد.
* آوریل ۲۰۱۶:
در این سفر ولی ولیعهد سعودی ۲۱ توافقنامه و یادداشت تفاهم را امضا کرد که مهم‌ترین آنها تأسیس منطقه آزاد تجاری در سینا بود.
* مارس ۲۰۱۸:
اولین سفر خارجه شاهزاده به عنوان ولیعهد پادشاهی سعودی بود که تشریفات ویژه‌ای به همراه داشت از جمله اینکه سیسی رئیس‌جمهور سابق مصر به مدت ۳ روز وی را در گشت‌های داخلی همراهی کرد که در همان موقع پروژه ترمیم الازهر را افتتاح کرد، از اوپرای مصر بازدید کرد، پروژه‌های بزرگ و تونل‌های کانال سوئز را بازرسی کرد و گشتی دریایی در ناوبری کانال زد.
در این سفر همچنین توافقنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم امضا شد و ولیعهد با شیخ الازهر و پاپ کلیسای جامع سنت مارکِ عباسیه دیدار کرد.