بالا رفتن شروط دولت هادی پیش روی حوثی ها در مسقط

چند زن یمنی در حال رفتن به سوی ایستگاه سوخت برای خرید جایگزینی برای سیلندرهای گاز خالی که آن ها را حمل می کنند – عکس از خبرگزاری فرانسه

چند زن یمنی در حال رفتن به سوی ایستگاه سوخت برای خرید جایگزینی برای سیلندرهای گاز خالی که آن ها را حمل می کنند – عکس از خبرگزاری فرانسه

استان صعده، زادگاه شورشیان حوثی در شمال یمن، روز گذشته شاهد شدیدترین حملات از زمان آغاز عملیات ائتلاف عربی در ۲۶ مارس (فروردین ماه) گذشته بود.

برخی منابع از صعده گفتند که بیش از صد حمله هوایی صورت گرفت و مناطق مختلفی در مراکز مران، سحار، وحیدان و کتاف و همچنین انبارهای مهمات در مرکز استان هدف قرار گرفتند. این منابع اشاره داشتند که صداهای انفجارهای مهیبی منطقه الخزائن در مرکز مجزر را به لرزه در آورد.

در همین راستا، مقاومت مردمی حامی عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن، بعد از ظهر روز گذشته اعلام کرد که کنترل مواضع جدیدی در استان تعز در مرکز کشور، که در قبضه شورشیان بود را به دست گرفت.

رشاد الشرعبی سخنگوی مقاومت در تعز گفت: «مقاومت با پشتیبانی ارتش حامی هادی ، کنترل منطقه الحبیل در غرب شهر را به دست گرفت». این در حالی است که درگیری ها بین مقاومت و حوثی های تحت حمایت نیروهای علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق، در محله الکمب و محله های اطراف کاخ ریاست جمهوری ادامه یافت و منجر به کشته شدن ۴۲ تن از شورشیان و زخمی شدن ۵۱ تن دیگر شد.

در همین راستا، مدیریت بنادر استان جنوبی عدن، اخبار منتشر شده مبنی بر اشغال پایگاه بندری توسط عناصری از سازمان القاعده و بر افراشتن پرچم سازمان بر فراز آن را تکذیب کرد. برخی منابع در بندر به «الشرق الأوسط» گفتند: «تمامی تأسیسات بندر توسط مقاومت جنوبی محافظت شده است». آن ها افزودند: « تأسیسات کانتینری بندر در عدن توسط نیروهای اماراتی به علاوه نیرویی از مقاومت محافظت می شوند».

از سوی دیگر، اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن، روز گذشته مذاکرات خود را با هیئتی از حوثی ها و حامیان صالح در مسقط پایتخت عمان آغاز کرد و «بسته ای از شرایط» که از سوی دولت هادی به منظور رسیدن به آتش بس، و شرکت در روند سیاسی ارائه شده بود را به آن ها منتقل کرد.

دولت یمن در پی پیروزی های به دست آمده سقف شرایط خود برای مذاکره با شورشیان را بالا برد و بر مسئله عقب نشینی نظامی شورشیان از تمامی مراکز و تحویل دادن سلاح و پایگاه های خود، تمرکز کرد.