مسکو از تکمیل برنامه تجهیز سوریه به سامانه موشکی «اس ۳۰۰» خبر داد

مسکو: رائد جبر

وزارت خارجه روسیه روز گذشته هشدار تازه‌ای را متوجه کسانی کرد که آنها را «عوامل محرک» توصیف کرد تا ایجاد هرگونه تنشی را در سوریه متوقف کنند.
به گزارش الشرق الاوسط، این وزارت همچنین اعلام کرد برنامه مجهز کردن دمشق به سامانه موشکی «اس ۳۰۰» را به همراه تکنولوژی مدیریت و کنترل آن کامل می‌کند.
علیرغم اینکه سخنگوی وزارت خارجه از کسی نام نبرد اما به نظر می‌آید روسیه با مواضع خود به‌طور غیرمستقیم اسرائیل را نشانه گرفته‌بود.
برخی منابع نظامی روس عنوان کرده‌اند که این هشدار در پاسخ به اظهاراتی از اسرائیل بود که دو روز گذشته فاش شد و در آن گفته بود هواپیمایی اسرائیل به هشدارهای روسیه اعتنایی نکرده و دو ماه پیش بعد از حادثه سقوط هواپیمای روس، برخی مناطق سوریه را بمباران کرده‌است.
این اتفاقات با اشاره‌های کاخ کرملین همزمان شد که از احتمال تشکیل جلسه‌ای کوتاه میان ولادیمیر پوتین با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در ۱۱ نوامبر در پاریس خبر داد.
این جلسه در حاشیه رویدادی بزرگ خواهد بود که فرانسه برای بزرگداشت صدمین سالگرد جنگ جهانی اول برگزار می‌کند.
دیمتری بیسکوف سخنگوی کرملین اعلام کرد که «پوتین و نتانیاهو در حاشیه این رویداد دیدار می‌کنند» ولی از جزئیات و دلایل این دیدار سخنس به میان نیاورد.
در این میان، اسرائیل در دو ماه گذشته، بیش از چند بار اعلام کرد نتانیاهو تمایل دارد تا با با پوتین در راستای بستن پرونده سقوط هواپیما و هماهنگی اسرائیل و روسیه در سوریه دیدار داشته‌باشد.
گفتنی است که مسکو هواپیمایی اسرائیل را در حادثه سقوط هواپیما در اثر بمباران‌های ضدهوایی سوریه، مقصر دانست و اعلام کرد اقدامات لازم را برای حمایت از نیروهای خود در سوریه انجام می‌دهد که از جمله آنها مجهز کردن دمشق به سامانه موشکی «اس ۳۰۰» است.
ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز گذشته اعلام کرد روسیه به ارتش سوریه از طریق مجهز کردن آن به سامانه «اس ۳۰۰» و سامانه «پولیانا دی ۴» امدادرسانی کرد و دلیل آن را تقویت امنیت نظامیان روس در سوریه، تضمین امنیت پروازهای بر فراز آسمان آن و حفاظت از پایگاه‌های مهم این کشور عنوان کرد.
وی با تأکید بر اینکه مشاوران روس نیروهای سوریه را برای استفاده از سامانه دفاع هوایی «اس ۳۰۰» آموزش می‌دهند، به کشورهای خارجی در خصوص ضرورت امتناع از ایجاد تنش‌های سیاسی در سوریه، هشدار داد.
کوناشنکوف «عوامل محرک» را دعوت به ارزیابی وضعیت عینی منطقه کرد و آنها را از هرگونه اقدامات حساب نشده در خاک‌های سوریه منع کرد.
از سوی دیگر، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه بر ادامه سیاست روسیه در حمایت از سوریه تأکید کرده و از سوری‌ها که در انتقال تصویری واقعی از روسیه نقش دارند، تقدیر و تشکر کرد.
لاوروف در سخنرانی خود در ششمین کنفرانس جهانی مهاجران روسیه که ده‌ها سوری به آن دعوت شده‌بودند، گفت: «دوست دارم اشاره ویژه‌ای به نمایندگانی داشته‌باشم که متعلق به سوریه بوده و در سالن حضور دارند که از جمله آنها نمایندگان نسل جوان هستند.. ما سعی می‌کنیم تا بیشترین حمایت ممکن را از تلاش‌های بزرگ شما برای تقویت زبان روسی و انتشار موضوعات عینی از کشورمان میان تمام قشرهای جامعه سوری، بکنیم».
وی تأکید کرد حضور نمایندگانی از سوریه در این کنفرانس نشان از این دارد که زندگی در سوریه در حال طی کردن مسیر صلح‌آمیز خود است.
وی افزود: «روسیه به همکاری خود در حل بحران سوریه بر اساس قانون (۲۲۵۴) شورای امنیت، تصمیمات نشست‌های آستانه و کنفرانس گفتگوی ملی سوریه در سوچی، ادامه می‌دهد».