توافقنامهٔ ۲۴۳ میلیون دلاری ابوظبی با شرکت آمریکایی در زمینهٔ نفت و گاز
أبوظبی: الشرق الأوسط
شرکت ملی نفت «آدنوک» ابوظبی روز گذشته از امضای توافقنامه‌ای با شرکت «اکسیدنتال پترولیوم» آمریکا برای ایجاد منطقهٔ اکتشافی جدید در خشکی و توسعه و تولید نفت گاز با مساحتی بالغ بر ۵ هزار و ۷۸۲ متر مربع در منطقهٔ مظفره خبر داد.
به گزارش الشرق الاوسط، این منطقه اولین منطقه‌ای در خشکی است که از طریق مزایده‌ای که «آدنوک» در آوریل در راستای استراتژی ابوظبی برای صدور مجوز مناطق جدید عرضه کرد، تأسیس می‌شود و بعد از تأسیس دو منطقهٔ دریایی است که اخیراً در امارات پایه‌گذاری شد.
به موجب این توافقنامه شرکت «اکسیدنتال پترولیوم» سهمی ۱۰۰ درصدی در مرحلهٔ اکتشاف خواهد داشت و حدود ۲۴۳ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد که از جملهٔ آنها هزینه‌های مشارکت در اکتشاف نفت و گاز در «منطقه زمینی شماره ۳» است.
در صورت موفقیت مرحلهٔ اکتشافی و تعیین منافع تجاری منابع کشف شده، این فرصت برای شرکت «اکسیدنتال پترولیوم» به وجود می‌آید که اکتشافات را توسعه داده و دست به تولید بزند. «آدنوک» نیز اختیار حفظ سهم ۶۰ درصدی خود را در مرحلهٔ اجرایی تولید دارد.
در مرحلهٔ اکتشاف شرکت «اکسیدنتال پترولیوم» از لحاظ مالی و فنی در پروژهٔ «لرزه‌ای» مشارکت خواهد کرد که شامل استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای تصویربرداری سه بعدی با وضوح بالا از ساختارهای پیچیده زمین‌شناسی تا عمق ۲۵۰۰۰ فوت پایین‌تر از سطح زمین است که برای شناسایی مخازن بالقوه هیدروکربنی استفاده می‌شود و «آدنوک» سال گذشته آن را اعلام کرد.