لبنانی ها ماهانه حدود ۱۰۰ هزار تن آجیل مصرف می کنند

بیروت: ویویان حداد

صنعت خشکبار و آجیل یکی از کالاهای صادراتی و صنایع معروف لبنان است. لبنانی ها مهارت خاصی در تهیه و بو دادن آجیل دارند و همین باعث شده تا خشکبار و آجیل لبنانی به بازارهای جهان از جمله کشورهای خلیج و اروپا راه پیدا کند و طرفداران پر و پا قرصی به ویژه در هلند و سوئد و قبرس داشته باشد. «آجیل مخلوط» را همه لبنانی ها توی هر سن و سالی که هستند دوست دارند. آجیل، رفیق بیشتر افراد در دورهمی های خانوادگی و قهوه خانه و رستوران است و اگر به خانه یک لبنانی بروید حتما با «یک کاسه آجیل مخلوط» از شما پذیرایی می کنند تا از برشته بودن و طعم آن زیر دندانتان لذت ببرید.

با وجود همه بگو و مگوهایی که اخیرا در مورد تخمه های غیر مرغوب لبنانی بین کشورهای خارجی و عربی مطرح شده اما همه اینها در حد همان حرف باقی ماند و کاسه «آجیل مخلوط»‌ لبنانی دوباره سر میز مشتریان برگشت. وزارت صنایع لبنان هم با انتشار بیانیه ای ضمن رد کردن همه شایعه ها درباره تخمه لبنانی گفت این تخمه ها با توجه به استاندارد مطلوب تهیه شده است و کارشناسان کنترل کیفیت وزارت اقتصاد به شکل منظم از این مواد نمونه برداری می کنند. این بیانیه خیال همه کشورهایی که در این باره شک و تردید داشتند را راحت کرد و آنها دوباره به وارد کردن تخمه های لبنانی روی آوردند.

میزان مصرف ماهانه آجیل در لبنان به حدود ۱۰۰۰ تن می رسد که البته در مناسبت های ویژه و عید به ۱۵۰۰ تن افزایش پیدا می کند. حدود ۴۱ کشور اروپایی و عربی آجیل و خشکبار از لبنان وارد می کنند و بیشتر متقاضیان آجیل و خشکبار در برخی مناطق آمریکا و فرانسه و سوئد و دانمارک که دارای اکثریت عرب نشین هستند وجود دارند .

یکی از کارخانه های معروف تولید آجیل در لبنان (کاستانیا) مورد اعتماد کشورهای خارجی است. نشریه «فوربز»‌ فهرستی از ۳۰ شرکت برتر آجیل سازی در لبنان تهیه کرده که نام «کاستانیا» در این لیست به چشم می خورد. پیتر دانیل رییس اجرایی «کاستانیا» هم به عنوان‌ یکی از ۳۵ بازرگان لبنانی تاثیر گذار فهرست «فوربز» است.

۴۲ کارخانه تولید آجیل و خشکبار در لبنان وجود دارد. البته تعداد شرکت های معروف آجیل مثل «الرفاعی» و «حماصنی» و «حواصلی» به انگشتان دست هم نمی رسد. این شرکت ها (۱۶ کارخانه در شمال لبنان و ۱۴ کارخانه در منطقه جبل لبنان و ۱۲ کارخانه در بیروت) به شدت با هم رقابت می کنند. برخی از این شرکت ها شیوه های نوینی در تهیه آجیل دارند که با روش های سنتی و دستی تفاوت دارند و بیشتر بر دستگاه و ماشین آلات پیشرفته خارجی متکی هستند.

پیتر دانیل مدیر اجرایی «کاستانیا» به «الشرق الاوسط» می گوید «کاستانیا یکی از شرکت های قدیمی لبنان است که در سال ۱۹۸۵ راه اندازی شد. ما اولین شرکتی بودیم که حدود ۱۸ سال پیش بسته بندی وکیوم آجیل را شروع کردیم. ما چندین شعبه کارخانه تولید تخمه در عراق و اردن و سعودی داریم و در حال برنامه ریزی برای صادرات اقلام تولیدی به همه کشورهای اروپایی و آمریکا صرفنظر از اینکه ساکنان عرب داشته باشند یا نه هستیم».

دانیل ادامه داد «لبنان برترین صنایع خشکبار و آجیل را در سطح کشورهای عربی دارد. ما هم شیوه های منحصر به فردی در نحوه برشته کردن و تهیه آجیل و خشکبار داریم.  ما همچنین در تولید آجیل از با کیفیت ترین تخمه ها و دانه های خام وارداتی  از چین و ترکیه و آمریکا استفاده می کنیم» .

بیش از ۸۰ نوع تخمه و آجیل در لبنان تولید می شود. دانیل در این باره می گوید «شرکت کاستانیا ۸۷ نوع تخمه و آجیل تولید می کنند که در ۴ بسته از جمله آجیل مخلوط (آجیل مخلوط اکسترا و سوپر اکسترا) و مغز در بازار عرضه می شود. انواع دیگر آجیل هم توسط کاستانیا در آینده راهی بازار می شود. کاستانیا گواهی استاندارد بین المللی ایزو ۲۲۰۰۰ در زمینه اطمینان از سلامت محصولات و مواد غذایی را کسب کرده است».

لبنانی ها در کنار باقلوای لبنانی معمولا آجیل سوغات می برند. آجیل های سوغاتی در کیسه های ویژه و مقاوم در برابر حرارت که هوای آنها خالی شده بسته بندی می شوند.