پروژه‌های جدید سعودی جهشی کیفی در توسعه اقتصادی آن است

ریاض: شجاع البقمی و فتح الرحمن یوسف

ملک سلمان بن عبدالعزیز خادم حرمین شریفین امروز مرحله اول مجموعه پروژه‌های شهرک صنعتی وعد شمالی در استان طریف را با حضور شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد و معاون نخست‌وزیر و وزری دفاع سعودی افتتاح می‌کند.
به گزارش «الشرق الاوسط»، ارزش مرحله اول این مجموعه پروژه‌ها ۱۴٫۶ میلیارد دلار است.
قرار است امروز همچنین سنگ بنای پروژه‌ها و امکانات مرحله دوم این شهر را با ارزش ۸ میلیارد دلار کلید بزنند.
خالد الفالح وزیر نیرو و صنعت و منابع زیرزمینی سعودی تاکید کرد برنامه‌های سعودی که در زمینه توسعه صنعت ملی و خدمات لجستیک است و از مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی «چشم‌انداز ۲۰۳۰» است، با افتتاح مجموعه پروژه‌های این شهرک صنعتی، مرحله جدیدی از رشد پایدار، شکوفایی اقتصادی، تنوع درآمدی و صنایع معدنی را کلید می‌زند. به خصوص صنایع معدنی که پادشاهی سعودی سعی دارد آن را به عنوان ستون سوم اقتصادی در جانب صنعت نفت و پتروشیمی قرار دهد.
وی همچنین اشاره کرد شهرک وعد شمالی پایه اصلی نهضت اقتصادی و اجتماعی منطقه شمالی سعودی خواهدبود.
الفالح همچنین دو روز گذشته اظهار کرد حمایت از بخش‌های معدن، صنعت، نیرو و خدمات لجستیک که بخش‌های اصلی برنامه توسعه صنعت ملی و خدمات لجستیک است از طریق پروژه‌های توسعه‌ای اقتصادی جامع و هزینه‌های توسعه انعطاف‌‌پذیر است، نشان از اهمیت رهبری سعودی به شهروند بوده که محور توسعه است.
وی توضیح داد شهرک صنعتی وعد یک ستون کلیدی در اقتصاد ملی است که ضامن تحقق اهداف توسعه‌ای مورد نظر است.
برنامه توسعه‌ای صنعت‌های ملی و خدمات لجستیک ۴ بخش معدن، صنعت، نیرو و خدمات لجستیک را با زنجیره‌ای متکامل به هم وصل می‌کند که هر بخش در آن رقابتی‌تر است.
این برنامه از جانب کمیته استراتژی در شورای امور اقتصادی سعودی تایید و اخیراً به اجرا درآمد.
شهرک صنعتی وعد شمالی سکوی سعودی برای تنوع اقتصادی و ایجاد فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری است و این پروژه بُعدی توسعه‌ای و اجتماعی در منطقه شمالی سعودی است که باعث جهش کیفی سطح توسعه اقتصادی و جذب تکنولوژی می‌شود.
این شهرک در ۱۵ کیلومتری طریف بوده و قرار است در مرحله اول ۶ میلیون متر مربع کار شود که شامل صنعت‌های سبک، متوسط و سنگین است به اضافه اینکه روی زیر ساخت‌های شهرک و کارخانه‌های آماده آن نیز کار می‌شود.
این شهرک فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های کلیدی صنعت همچون اسید فسفریک، فلوراید آلومینیوم، پتاسیم، نمک‌های شیمیایی و خاکستر سودا و صنعت‌های تولیدی همچون کارخانه شیشه، شوینده، آلومینیوم و… را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.