محل برگزاری نشست گروه 20 در نزدیکی سنت پترزبورگ روسیه

محل برگزاری نشست گروه ۲۰ در نزدیکی سنت پترزبورگ روسیه

رهبران کشورهای گروه ۲۰ امروز در سن پترزبورگ روسیه نشست دو روزه‌ برای بررسی وضعیت کنونی و دورنمای اقتصاد جهان و مسائل و مشکلات پیرامون آن را روز پنج شنبه آغاز می کنند و این در حالی است که انتظار می رود تحولات مربوط به بحران سوریه به صورت جدی بر بسیاری گفتگوها سایه اندازد.

به گزارش خبرگزاریها، نشست دو روزه رهبران کشورهای عضو گروه ۲۰ که اجلاس بین‌المللی برای بررسی مسائل و مشکلات اقتصادی مهم جهان است، امروز پنج شنبه ۵ سپتامبر (۱۴ شهریور) در سن پترزبورگ، آغاز می‌شود.

اصلی‌ترین موضوعات نشست سران گروه ۲۰ در سال جاری تجزیه و تحلیل وضعیت کنونی و دورنمای اقتصاد جهان و تحقق توافقات چارچوبی برای تامین رشد پایدار و متوازن، ایجاد شفافیت، تجدید ساختار سیستم مالی-ارزی بین‌المللی، اصلاح مناسبات مالی، توسعه پایدار بازارهای انرژی جهانی، همکاری برای توسعه بین‌المللی، تقویت مبادلات بازرگانی جهانی و مقابله با فساد مالی اعلام شده است.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز چهارشبنه گفت که نشست گروه ۲۰ فرصتی خواهد بود تا آخرین تلاش‌های سیاسی برای دستیابی به اجماع و توافقی جهانی در ارتباط با سوریه صورت گیرد.

در روزهای اخیر که آمریکا، فرانسه و انگلیس، با ادعای دست‌داشتن دولت سوریه در حمله شیمیایی هفته گذشته به حومه دمشق، درباره حمله نظامی احتمالی به سوریه بحث می کنند، آلمان بارها تأکید کرده که در چنین حمله‌ای شرکت نمی‌کند.

در نشست گروه ۲۰ هیئت‌های نمایندگی ۳۳ کشور جهان شرکت خواهند داشت اما در اصل کشورهای آرژانتین، استرالیا، برزیل، انگلیس، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، کانادا، مکزیک، ترکیه، روسیه، عربستان سعودی، آمریکا، فرانسه، آفریقای جنوبی، جمهوری کره، ژاپن و نیز اتحادیه اروپا در این گروه حضور دارند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز در این نشست حضور پیدا می کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، پیشتر واشنگتن اعلام کرده بود که در حین نشست گروه ۲۰، اوباما و پوتین می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند اما یکی از مقامات آمریکایی به خبرنگاران گفت که این بار، هیچ نشست دو جانبه یا گفت‌وگوی مجزا بین روسای جمهور روسیه و آمریکا در حاشیه نشست برگزار نخواهد شد اما پوتین و اوباما فرصت‌های زیادی برای گفت‌وگو در حین جلسات کار نشست گروه ۲۰ دارند.

اگر چه واشنگتن درباره قصد اوباما در زمینه گفت‌وگو با همتایانش در گروه ۲۰ در زمینه تحولات اخیر سوریه هیچ اطلاعاتی منتشر نکرده است اما یکی از منابع دولت آلمان روز دوشنبه اعلام کرده بود که موضوع سوریه در حاشیه نشست آتی «G20» مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در همین راستا، اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در امور سوریه هم برای شرکت در مذاکرات گروه ۲۰ عازم روسیه شده است.

گروه ۲۰ پس از بروز بحران مالی جهانی اواخر دهه ۱۹۹۰،از راه تلفیق حضور کشورهای بزرگ جهان، موسوم به گروه-۷، با کشورهای معتبر در حال رشد، شکل گرفت. هدف از گرد همایی یاد شده، هماهنگ کردن تمامی قدرتهای موثر اقتصادی جهان در جهت فائق آمدن هر چه سریعتر بر بحران اقتصاد آن روز اعلام شده بود.

در اجلاس گروه-۲۰ تمامی کشورهای صنعتی، و قدرتهای روبه رشد اقتصادی از تمامی مناطق جهان حضور می یابند. کشورهای یاد شده در مجموع، ۹۰ در صد تولید ناخالص جهانی و ۸۰ در صد تجارت جهانی را در اختیار دارند. بعلاوه دو سوم جمعیت جهان نیز در کشورهای عضو این گروه قرار دارد.

در این میان، جمهوری اسلامی ایران با وجود در اختیار داشتن ۷ در صد مجموع مواد خام جهان، ۱۰ در صد از مجموع ذخایر نفت خام دنیا ( مقام دوم جهان بعد از عربستان) ، ۱۶ در صد از مجموع ذخایر گاز طبیعی دنیا ( مقام دوم جهان بعد از روسیه) و داشتن ۱ در صد از جمعیت مجموع جهان، ایران ، که از نظر وسعت نیز کشوری بزرگ محسوب میشود ( سیزدهمین کشور دنیا)، تاکنون به هیچ یک از نشست های گروه ۲۰ دعوت نشده است.

اما بعضی منابع اقتصادی دعوت نشدن ایران به این گروه را توجیه پذیر می دانند و به بعضی از دیگر شاخص های مهم اشاره می کنند.

ازلحاظ آزادی تجارت، ایران در سال ۲۰۰۸ با ۴ /۵۷ امتیاز، آزادی پولی با ۳/۶۱ امتیاز، نیروی کار با ۸/۴۳ امتیاز در ردیف پایین ترین کشور ها و از لحاظ فساد مالی با ۲۷ امتیاز در ردیف بالاترین کشورهای جهان قرار داشته است.

همچنین بر اساس گزارشی دیگری که مجله اکونومیست در زمینه (تناسب) فضای تجاری انتشار داده ،ایران در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، با ۴٫۶۳ امتیاز، در مقایسه با ۸۲ کشور دیگر جهان، در مکان هفتاد و هشتم قرار گرفته است. از این لحاظ و در مقایسه با کشورهای منطقه، ایران در میان ۱۷ کشور خاورمیانه، جایگاه پانزدهم را به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر محمد مهدی مفتح نماینده مجلس ایران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه پیشتر گفته است: چنانچه شاخص های شفاف و به دور از مسائل سیاسی برای عضویت ایران در گروه ۲۰ مطرح شود، ایران به چنین جایگاهی دست یافته است.

مفتح در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر ایران با بیان اینکه حضور نداشتن ایران در گروه ۲۰ کشور اقتصادی جهان سیاسی است، گفت: باید تعاریفی که برای کشورهای توسعه یافته در نظر گرفته شده است برای ایران بررسی شود تا معلوم شود که بر اساس کدام شاخص ایران جزو گروه ۲۰ نباید باشد.