افتتاح شبکه «mbc» افق‌های جدیدی در رسانهٔ های عراقی باز می‌کند

بغداد: فاضل النشمی

بیشتر محافل رسانه‌ای، هنری و فرهنگی عراق از خبر راه اندازی شبکهٔ «mbc» عراق استقبال کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، تعداد زیادی از هنرمندان عراقی نیز در تبلیغات آغازین برای افتتاح این شبکه در نیمهٔ فوریه شرکت کردند.
شبکهٔ «mbc» نیز از مجموعه برنامه‌هایی برای این کانال عراقی خبر داد که مجری آنها هنرمندان عراقی همچون حاتم العراقی هستند.
کسانی که از افتتاح این کانال استقبال کردند بر این عقیده هستند که این کانال باعث ایجاد عصری جدید در رسانه‌های عراق می‌شود و مرحله‌ای از کار حرفه‌ای را آغاز می‌کند که باعث می‌شود دیگر کانال‌های داخلی عراق عملکرد خود را بهبود ببخشند و محتوای رسانه‌ای و همچنین برنامه‌هایی که پخش می‌کنند را توسعه دهند.
آنها همچنین معتقدند این کانال باعث ایجاد فرصت‌های شغلی برای هنرمندان و اصحاب رسانه می‌شود، به اضافهٔ اینکه این کانال در برابر محتوای مذهبی تعداد زیادی از کانال‌های دینی، محتوایی مدنی و سرگرم‌کننده ارائه می‌دهد.
از سوی دیگر برخی از محافل رسانه‌ای و سیاسیِ هم‌پیمان ایران به خبر افتتاح این کانال حمله کرده و دعوت به تحریم آن کردند.
پایگاه الکترونیکی «ناس نیوز» روز گذشته اظهارات منابعی را که از آنها با نام اصحاب رسانه و سیاستمداران یاد کرد اینگونه نقل کرد: «اعلام یکبارهٔ افتتاح کانال ام بی سی عراق تا حدودی باعث سردرگمی در خصوص پاسخ به این خبر شد و احتمال می‌رود تصمیم مناسبی که محافل رسانه‌ای و سیاسی ایرانی و قطری پیرامون آن در حال مذاکره هستند را به تأخیر بیندازد».
علیرغم تأکید مازن الحایک سخنگوی رسمی شبکهٔ «mbc» بر اینکه «دستور کار تجاری که منافع بیننده را در نظر می‌گیرد» بر کانال جدید حاکم است اما گروه‌های نزدیک ایران سعی دارند این اندیشه را تبلیغ کنند که «دستورکار سیاسی سعودی» پشت پردهٔ افتتاح این کانال است در صورتی که بیشتر محافل هنری و رسانه‌ای عراق این موضوع را رد می‌کنند.