خبرنگاران روزنامه هم میهن در دفتر روزنامه پس از توقیف آن در سال ۱۳۸۶ – عکس از گتی ایمیجز

خبرنگاران روزنامه هم میهن در دفتر روزنامه پس از توقیف آن در سال ۱۳۸۶ – عکس از گتی ایمیجز

جمعی از روزنامه نگاران ایرانی در نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران از وی خواسته اند ضمن مراعات کامل قانون اساسی، در جهت رفع فضای امنیتی از فعالیت روزنامه نگاران تلاش کند.

در این نامه که به امضای ۱۳۵ روزنامه نگار ایرانی رسیده است همچنین درخواست شده که بازداشت های غیرقانونی روزنامه نگاران و فشار بر خانواده های آنان پایان یابد.

در این نامه سرگشاده که روز چهارشنبه منتشر شده، آمده است: “ما روزنامه‌نگاران ایرانی، همچون همه ایرانیان، دل در گرو پیشرفت و تعالی کشور داریم و معتقدیم نخستین گام در این مسیر اجرای کامل قانون اساسی است که در سایه آن از همکارانمان که در راه اطلاع‌رسانی و عمل به وظایف حرفه‌ای خود، متهم، زندانی یا مجبور به ترک وطن شده‌اند، رفع اتهام شود.”

به گزارش وبسایت جرس، در این نامه که روز چهارشنبه، پنجم تیر ماه منتشر شد، با اشاره به شرایط فعالیت انجمن‌های صنفی در چارچوب قانون اساسی ایران آمده است: “انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران که خانه روزنامه‌نگاران و مدافع حقوق صنفی ما بوده است، پس از کارشکنی‌های بسیار و سرانجام بدون توجیه حقوقی و قانونی ۴ سال است که از فعالیت باز مانده است.”

در این نامه همچنین درخواست شده است که “موانع، از سر راه فعالیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران برداشته و با پایبندی بر اصل آزادی مطبوعات و نشریات، امنیت حرفه‌ای رسانه‌ها تامین شود.”

امضا کنندگان این نامه همچنین خواستار پایان دادن به فشار بر “اهالی رسانه” و خانواده‌های آنها شده‌اند. در این نامه آمده است: “نه تنها روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه، که خانواده آنها نیز در مظان اتهام قرار داشته و زیر فشار نگاه‌های امنیتی و کنترل همه‌جانبه فرسوده شده‌اند.”

این روزنامه‌نگاران خواستار پایان دادن به “بازداشت‌های غیرقانونی روزنامه‌نگاران و فشار بر خانواده آنها” شده و تصریح کرده‌اند: “براساس اصل ۳۷ قانون اساسی، اصل برائت است و هیچ‌کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود، مگر این که جرم او در دادگاه صالح ثابت شود.”

بهبود شرایط روزنامه نگاری در ایران و آزادی بسیاری از زندانیان سیاسی یکی از وعده های مهم انتخاباتی حسن روحانی بود.

اگر چه هنوز روحانی بر سر کار نیامده است اما به نظر می رسد روند آزادی زندانیان سیاسی در ماه های اخیر اندکی سریع تر شده است. در فروردین گذشته، بیش از ده تن از زندانیان حوادث بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ از زندان اوین آزاد شدند هر چند بعضی رسانه ها از آزادی حدود ۳۵ تن خبر دادند.

به گزارش خبرنگار بازتاب، روند آزادی های این زندانیان بند ۳۵۰ علاوه برمرخصی هایی است که بمناسبت عید نوروز به تعدادی از زندانیان داده شده که برای گروهی تمدید شده است.

همچنین اوایل این هفته ژیلا بنی یعقوب روزنامه نگار زندانی پس از پایان دوره محکومیت یک ساله اش آزاد شد و به نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر هم مرخصی چهار روزه داده شد.