با گذشت ۱۳ سال از اعدام صدام حسین هنوز جنجال آفرین است

 

بغداد – حمزه مصطفی

۱۳ سال از اعدام صدام حسین رییس جمهور سابق عراق می گذرد اما ستایش از او هنوز ادامه دارد. شورای عالی قضایی عراق برخی مطالب منتشر شده در شبکه های اجتماعی درباره قانون جرم شناختن ستایش از رییس جمهور سابق را تکذیب کرد. صدام حسین در اواخر ۲۰۰۶ اعدام شد. چندی پیش خبری در خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی درباره تصویب حکم ۵ تا ۱۰ سال زندان برای کسانی که از صدام تعریف و تمجید می کنند منتشر شد.

واحد رسانه ای شورای عالی قضایی عراق روز جمعه (۲ فوریه) اعلام کرد «تصویب قانون جرم شناختن و مجازات اقدامات و رفتارها در حوزه اختیارات مجلس است. این مجلس وظیفه قانونگذاری دارد و هیچ قانونی تا حالا درباره ادعاهای شبکه های اجتماعی تصویب نشده است».

به تازگی ویدیویی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که در آن یکی از شهروندان استان های جنوبی در یک جلسه شعری خطاب به صدام می گوید «من هم از صدام خوشم می آید و هم بدم می آید». او به دلایل عشق و نفرتش از صدام حسین در شعر اشاره می کند. این شعر با تشویق و دست زدن حاضران در جلسه روبرو شد. فردی هم در این ویدیو به تمجید شاعر از رییس جمهور سابق عراق اعتراض می کند. شاعر در پاسخ به او می گوید «کسی نمی تواند در ملی گرایی من شک کند چرا که ۱۶ تن از نزدیکان و بستگانم در دوره صدام اعدام شدند».

با توجه به این ویدیو که به شکل گسترده ای در شبکه های اجتماعی منتشر شده ستایش شاعری که در دوره بعث (صدام حسین) مورد ظلم و ستم قرار گرفته بیانگر این است که سرخوردگی و ناامیدی مردم به چه حدی رسیده. مردم از ناکامی فرآیند سیاسی و عدم تحقق خواسته های آنان برای تغییر و تحول به ستوه آمده اند.

احمد العبادی کارشناس حقوقی درباره تکذیب صدور قانون مجازات ستایش از صدام توسط شورای عالی قضایی به «الشرق الاوسط» گفت «شورای عالی قضایی صلاحیت قانونگذاری ندارد بلکه در حیطه اجرای قانون فعالیت می کند. قانون ممنوعیت فعالیت حزب بعث توسط مجلس تصویب شده که در برخی مفاد آن به مجازات زندان برای ترویج حزب بعث اشاره دارد. اما تا حالا که از لحاظ حقوقی قانونی درباره مورد به خصوص صدام حسین رییس رژیم پیشین وجود ندارد».