پرتاب موفق دو ماهواره سعودی از چین

ریاض: عبدالهادی حبتور

پادشاهی عربی سعودی روز گذشته دو ماهواره رصد به نام‌های “Saudi Sat 5A” و “Saudi Sat 5B” را از مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان چین با موفقیت به فضا پرتاب کرد و و در مدار زمین قرار گرفته است.
به گزارش «الشرق الاوسط»، قرار است از این دو ماهواره برای دریافت عکس‌هایی با وضوح بالا به کار گرفته شده تا در پروژه‌های مختلف توسعه ملی مورد استفاده قرار گیرند.
هدایت این دو ماهواره توسط ایستگاه پیشرفته کنترل شهرک علوم و فنآوری ملک عبدالعزیز در ریاض است.
شاهزاده ترکی بن سعود بن محمد رئیس شهرک علوم و فنآوری ملک عبدالعزیز در این باره گفت: این دستاورد به لطف خدا، سپس حمایت ملک بن سلمان بن عبدالعزیز خادم حرمین شریفین، پیگیری شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد، معاون رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع سعودی و پشتیابی دستگاه‌های دولتی صورت گرفت.
وی ضمن تبریک این دستاورد به خادم حرمین شریفین عنوان کرد: در طی سفری که خادم حرمین شریفین اخیراً به چین داشت تعدادی توافقنامه امضا شد که شامل تقدیم خدمات به کشور سعودی در زمینه ماهواره بود و ما امروز در صدد اجرای آن هستیم.
وی توضیح داد که گروه توسعه و ساخت این ماهواره‌ها سال‌ها روی این پروژه کار کردند.
وی این اقدام آنها را مایه افتخار دانست و عنوان کرد: اگر حمایت رهبری سعودی از گروه نبود، این دستاورد محقق نمی‌شد.
گفتنی است، این دستاورد مرهون تلاش‌هایی است که شهرک علوم و فنآوری ملک عبدالعزیز در طی سال‌ها در زمینه انتقال و ملی کردن بسیاری از تکنولوژی‌ها از جمله تکنولوژی ماهواره‌ای داشته‌است.
شهرک علوم و فنآوری ملک عبدالعزیز از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷، ۱۳ ماهوراه را به فضا پرتاب کرد، همچنین در اجرای بسیاری از تجارب علمی در فضا با ناسا و دانشگاه استنفورد فعالیت داشته که بر سطح ماهواره «Saudi Sat 4» در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت و همچنین در مأموریت «چانگ ای ۴» در سال ۲۰۱۸ با آژانس فضایی چین همکاری داشت.