اردن ۱۳۰۰ قطعهٔ باستانی نادر را به عراق تحویل داد

بغداد: فاضل النشمی

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق روز گذشته در دیدار خود با همتای اردنی‌اش عمر الرزار در منطقه مرزی میان دو کشور در خصوص آغاز مرحلهٔ جدید مبادلات تجاری میان دو کشور از طریق گذرگاه طریبیل ابراز خرسندی کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، در بیانیه‌ای که از دفتر عبدالمهدی صادر شدر بر باز شدن گذرگاه طریبیل و فواید آن برای بازار عراق و استان الانبار تأکید شد.
در این بیانیه عنوان شد که عراق برای دستیابی به یکپارچگی و همکاری اقتصادی و تبادل منافع با اردن و همسایگانش و دستیابی به توسعهٔ اقتصادی برای خدمت به امنیت، ثبات و منافع ملتش و ملت‌های منطقه تلاش می‌کند.
بر اساس این بیانیه، الرزاز نیز مجدداً بر همکاری کشورش با عراق تأکید کرد و گفت: حضور ما در این مکان حامل پیامی به تروریست و افراط گرایی و یک نقطهٔ ارتباطی مستحکم است. وقت آن رسیده‌است که یکپارچگی و همکاری میان بغداد و عمان در جهت خدمت به منافع اقتصادی مشترک محقق شود.
وی همچنین از بازگرداندن ۱۳۰۰ قطعهٔ باستانی نادر به عراق خبر داد که مقامات اردن آن را ضبط کرده بودند.
عبدالمهدی به نوبهٔ خود از این کار اردن در جهت بازگرداندن آثار باستانی قاچاق شده تشکر کرد.
بعد از مذاکره، دو طرف بیانیه‌های طولانی صادر کردند و در آنها از امضای توافقنامه‌ای در زمینه‌های مختلفی همچون برداشتن مالیات‌های گمرکی، تسهیل حمل و نقل کالاهای تجاری، ارسال برق از اردن به عراق و… خبر دادند.
از سوی دیگر قرار شد که بررسی‌های لازم برای ایجاد لوله‌های نفت جدید از بصره به بندر عقبه شروع شود و عراق روزانه ۱۰ هزار بشکه به اردن صادر کند.
آنها همچنین در راستاری تکامل تبادل تجاری جوانب مختلف افتتاح منطقه صنعتی مشترک را بررسی کردند.