بوریطه خواستار تشکیل شبکه روزنامه‌نگاران آفریقایی برای اصلاح چهره مهاجران آفریقایی در رسانه‌ها شد

کازابلانکا: لحسن ممقنع

ناصر بوریطه وزیر امور خارجه و همکاری بین‌المللی مراکش گفت که مهاجرت همان‌طور که یک مسئله امنیتی است، یک مسئله محافظت از جان‌ها نیز شمرده می‌شود.
به گزارش الشرق الاوسط، بوریطه در مراسم افتتاح دومین همایش روزنامه‌نگاران زنان آفریقایی (پان آفریکانز) که روز گذشته در کازابلانکا برگزار شد، گفت: «برخی از تصورات غلط دربارهٔ مهاجرت می‌تواند نوعی از بروز خطر باشد».
وی با اشاره به این که همکاری بین آفریقا و اروپا در مهاجرت نمی‌تواند به تنهایی محدود به بعد امنیتی باشد تأکید کرد؛ علی‌رغم وجود خطرات مربوط به کنترل مرزی، مراکش از گذشته تاکنون و آینده، نمی‌تواند برای هیچ طرفی ژاندارم باشد».
وی افزود: «مراکش، به استثنای پیشنهادات «راه حل آسان» در زمینه مهاجرت، روشی بشردوستانه را مطرح کرده‌است به طوری که از سال ۲۰۱۴ میلادی سیاست مهاجرتی و پناهندگی را در سراسر منطقه اتخاذ کرده‌است».
وی سیاست مهاجرتی مراکش را ضامن یکپارچگی پایدار مهاجران در زمینه‌های آموزش و پرورش، بهداشت و اشتغال دانست. او همچنین برای زنان مهاجر اهمیت ویژه‌ای قائل شده‌است.
وی بر نقش محوری مراکش در تهیه دستور کار سازماندهی مهاجرت آفریقایی تأکید کرد و از برگزاری کنفرانس سازمان ملل متحد در منشور جهانی برای مهاجرت امن و سازمان‌یافته خبر داد که در تاریخ ۱۰ و ۱۱ دسامبر در مراکش برگزار خواهد شد.
وی هدف از برگزاری این کنفرانس را محدود به مذاکره و تصویب منشور سازمان ملل ندانست و خواستار تعدیل نهایی آن شد».
بوریطه در رابطه با کنفرانس شبکه زنان آفریقایی که در کازابلانکا برگزار شده بود، از تصویر کلیشه‌ای منفی قاره آفریقا در رسانه‌های بین‌المللی، به ویژه رسانه‌های اروپایی‌ها سخن به میان آورد و گفت: «رسانه‌های بین‌المللی و غربی اغلب با ایدئولوژی‌ها و پیش‌داوری‌هایی همراه است، اما این ایده توسط آفریقایی‌ها در آفریقا مصرف می‌شود.
وی توضیح داد: «تا زمانی که قاره آفریقا برای خودش صحبت نمی‌کند و داستان خود را نمی‌نویسد، ما یک تصویر تحریف شده از این قاره خواهیم داشت».
بوریطه ایده ایجاد شبکه روزنامه‌نگاران آفریقایی زن را با تأکید بر اهمیت موضوع مورد نظر برای همایش جاری در کازابلانکا و حمایت از آن را مطرح کرد.