محمود عباس: جایی برای مصالحه و حل و فصل اختلافات باقی نمانده‌است

رام‌الله: کفاح زبون

محمود عباس رئیس‌ تشکیلات خودگران فلسطین روز گذشته در افتتاحیه نشست شورای مرکزی از تصمیماتی جدی در این نشست خبر داد که در خصوص روابط این کشور با آمریکا، رژیم اشغالگر اسرائیل و جنبش حماس است.
به گزارش الشرق الاوسط، وی تأکید کرد اگرچه وعده بالفور را عملی کردند ولی معامله قرن را نمی‌توانند به آنها تحمیل کنند.
محمود عباس در جلسه بعد از ظهر روز گذشته از سی‌امین دوره نشست‌های شورای مرکزی تحت عنوان «الخان الاحمر و دفاع از اصول ملی» گفت: «تصمیماتی گرفتیم که باید اجرا شود. وقت اجرای آنها فرا رسیده‌است. آنها راهی برای صلح، حل و فصل اختلافات و مصالحه برای ما باقی نگذاشته‌اند».
وی در خطاب به اعضای شورای مرکزی عنوان کرد: «هیچ‌کس نباید تن به اخاذی، فشار و مصالحه بدهد. ما در مقابل لحظه‌ای تاریخی قرار داریم که باید در خصوص آن دقت کافی داشته‌باشید؛ یا هستیم یا نیستیم».
قرار است در این نشست تصمیماتی در خصوص روابط فلسطین با اسرائیل و آمریکا گرفته‌شود. همچنین توافقنامه‌های مشترک، روابط با جنبش حماس، ادامه تأمین مالی نوار غزه و منحل کردن مجلس قانون‌گذاری فلسطین نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در خصوص تصمیم‌گیری برای مجلس قانون‌گذاری و صلاحیت این شورا در منحل کردن آن اختلاف نظر وجود دارد.
عزیز الدویک رئیس مجلس قانون‌گذاری گفت: «هر تصمیمی که مجلس قانون‌گذاری را نشانه بگیرد، غیرقانونی و باطل است».
عاطف ابوسیف رئیس جنبش فتح در جواب او تأکید کرد مجلس شورای مرکزی داری صلاحیت قانونی و سیاسی بر حاکمیت ملی است؛ چرا که خودش حاکمیت ملی را پایه‌گذاری کرده‌است.
از سوی دیگر، حماس نیز پیشاپیش تشکیل جلسه شورای مرکزی را رد کرده و آن را جدایی‌طلب و غیرقانونی عنوان کرد و تأکید کرد برای تصمیمات آن اعتباری قائل نیست. موضع «جهاد اسلامی» نیز مشابه با حماس است.
جبهه مردمی، جبهه دموکراسی و «المبادره الفلسطینیه» نیز این جلسه را به دلیل تکروی در اتخاذ تصمیمات، تحریم کردند.
عباس مخالفان را مورد حمله قرارداد و گفت: «در مرحله‌ای به سر می‌بریم که شاید خطرناک‌ترین مرحله باشد. در شرف اتخاذ تصمیماتی فوق‌العاده مهم و سخت هستیم. شاید مرحله‌ای که در آن به سر می‌بریم خطرناک‌ترین مرحله‌ای باشد که ملت فلسطین از می‌گذراند. چرا برخی افراد در چنین مکانی حضور به عمل نیاوردند؟ حضور شما در اینجا ادای تکلیف است نه ادای احترام».
وی افزود: «چرا ۳۰ نفر یا کمتر در این نشست حضور پیدا نکردند. بهتر می‌بینم که برای همیشه این جایگاه را ترک کنید».
عباس در ادامه گفت: «ننگ بر کسانیکه در نشست شرکت نکردند. ما هم دموکراسی و هم مخالفت داریم. هر آنچه می‌خواهید می‌توانید به ما بگویید. پس چرا به انجمن‌ها، کافه‌ها و دیگر مکان‌ها می‌روید و می‌گویید که ما نشست را تحریم کردیم؟!».
وی با ابراز تاسف در خصوص موضع گروهک‌های سازمان، از مردم فلسطین دعوت کرد تا با سازمان آزادیبخش فلسطین به عنوان تنها نماینده قانونی ملت فلسطین در همه محافل، متحد شوند.
محمود عباس در اشاره به خروج از سرزمینشان، عنوان کرد: «در سرزمین خود ایستادگی می‌کنیم و بر اصول خود پایبندیم و اشتباهات ۱۹۴۸ و ۱۹۶۷ را مرتکب نخواهیم‌شد».
وی ضمن تأکید بر اینکه قدس تنها پایتخت فلسطین است و تقسیم آن را با حکومتی دیگر رد کرد، گفت: «قدس و فلسطین برای فروش و معامله نیستند».
وی افزود: «موضع ثابت خودمان را دوباره تکرار می‌کنم هیچ کشوری بدون غزه تشکیل نخواهد شد و تشکیل کشور در مرزهای موقت را رد می‌کنیم».
محمود عباس، جنبش حماس را متهم به طرفداری از حکومت موقت کرده و به آن هشدار داد که از دامه دادن به اجرای وعده بالفور و جدا کردن نوار غزه از کرانه‌های غربی دست بکشد.
وی تأکید کرد ادامه اشغال، کشتار و یهودی کردن عزم راسخ آنها را از بین نخواهد برد و هیچ‌کس از حق و حقوق خود کوتاه نمی‌آید.