بریکسیت باعث خروج بریتانیا از سازمان تجارت جهانی می‌شود

لیام فاکس وزیر تجارت بین الملل بریتانیا اعتراف کرد بسیاری از اعضای سازمان تجارت جهانی با برنامه این کشور در خصوص «نسخه‌برداری» از تعهدات تجارت بین الملل اتحادیه اروپا، مخالفت کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، بریتانیا یکی از اعضای اصلی سازمان تجارت جهانی است. شروط عضویت در این سازمان منوط به عضو بودن آن در اتحادیه اروپا است، در نتیجه بعد از خروج از اتحادیه اروپا باید برنامه‌ای مستقل در سازمان تجارت جهانی اتخاذ کند.
فاکس امید داشت تا قبل از خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا، عملیاتی ساده و سریع برای تغییر شرط‌های عضویت سازمان تجارت جهانی انجام دهد.
در این میان، موسسه ملی تحقیقات اجتماعی و اقتصادی بریتانیا عنوان کرده‌است که اگر بریتانیا بدون هیچ توافقی از اتحادیه اروپا خارج شود، میزان نسبی تولیدات داخلی آن در سال آینده فقط ۰٫۳ افزایش خواهد داشت. اما در صورت حصول توافق، رشد آن ۱٫۹ درصد خواهد بود؛ به عبارتی دیگر این مقدار بیشتر از مقداری خواهدبود که این موسسه پیش‌تر از آن با عنوان ۱٫۷ درصد یاد کرده‌بود.
یکی هزینه‌هایی که خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، متحمل بریتانیا می‌کند، کاهش میزان تولید داخلی آن است.
از سوی دیگر، باعث خواهد شد تا هرگونه فضای مالی برای فیلیپ هاموند وزیر خزانه‌داری بریتانیا که در ۲۹ اکتبر جاری بودجه‌بندی خود را ارائه می‌دهد، از بین برود.
در سایه تحولات اقتصادی مختلف که در ماه گذشته اتفاق افتاد، فشارهای زیادی به فیلیپ برای بالا بردن میزان بودجه در جهت حمایت از اقتصاد در سایه بریکسیت وارد می‌شود.
پیش از آخرین بودجه‌بندی بریتانیا به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا، ارزش سهام در بازار بور بریتانیا به دلیل مقابله با چالش‌هایی ژئوپولیتیک کاهش یافت و با وارد شدن اقتصاد جهانی به دوره جدیدی از مشکلات، اقتصاد بریتانیا با چالش جدی‌تری مواجه خواهد شد.
اما از سوی دیگر، علیرغم اعلام اینکه خانواده‌ها با مشکل اقتصادی روبه رو شده‌اند، این چالش‌ها روی خوش دیگر نیز داشت که از جمله آن، افزایش حقوق کارگران بعد از حدود یک دهه، کاهش میزان بیکاری تا کم‌ترین حد خود در ۴۰ سال گذشته و کاهش تورم است.
اندور سینتانس عضو سابق کمیته سیاسی مالی بانک انگلستان، عنوان کرده‌است علیرغم اخبار اقتصادی مثبت فصل تابستان، «شرایط اقتصادی سختی را در پاییز، زمستان تا سال ۲۰۱۹ خواهیم‌داشت».
در این میان «الشرق الاوسط» برای اندازه‌گیری نتایج همه‌پرسی ماهانه، ۸ شاخص اقتصادی را به اضافه ارزش پوند انگلیس و عملکرد شاخص ۱۰۰ بورس اوراق بهادار فایننشیال تایمز انتخاب کرد.
براساس آن اقتصاددانان اذعان کردند نتایج ۷ شاخص مطلوب‌تر از نتیجه پیش بینی شده‌بود.
این بررسی نشان داد فعالیت‌های تجاری در سپتامبر گذشته علیرغم کند شدن رشد بخش خدمات بریتانیا، انعطاف پذیر بودند.
اقتصاددانان عنوان کردند بررسی‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد بریتانیا به رشد ۰٫۴ درصدی خود در فصل سوم سال ادامه داد که این همان سطح رشد آن در فصل دوم نیز بود.
با این حال ناکامی ترزا می در رسیدن به توافق پیش از خروج از اتحادیه اروپا، احتمال کاهش ارزش پوند و عواقب گسترده‌ای را در پی خواهد داشت.
از سوی دیگر، براساس داده‌های جدید، در آگوست گذشته وضعیت تجاری بریتانیا از وضعیت تجارت جهانی تاثیر پذیرفت و ممکن است در اثر اعمال مالیات گمرکی بر واردات ایالات متحده نیز آسیب ببیند.
نتایج بررسی همچنین نشان داد اقتصاد بریتانیا در ماه‌های آخر سال، در حال تکاپو برای بهبودی است؛ چرا که بریتانیا در نتیجه شایع شدن ترس‌های ناشی از بریکسیت میان شرکت‌ها و مصرف کننده‎‌ها در حال رقم زدن بدترین سال رشد اقتصادی خود در دهه اخیر است.
میزان خرده‌فروشی در سپتامبر گذشته ۸ درصد کاهش یافت که این مقدار دو برابر مقداری است که اقتصاددانان پیش بینی کرده‌بودند، همچنین میزان اعتبارات مصرفی در این ماه کاهش داشت.
سازمان «استاندارد اند پورز» که در زمینه اعتبار سنجی فعالیت می‌کند، روز گذشته تاکید کرد بریتانیا در دسته «AA – A – ۱+» قرار دارد و آینده خوبی برای آن پیش بینی نکرد.
این سازمان همچنین اشاره کرد خروج ناهماهنگ از اتحادیه اروپا تاثیرات کوتاه مدت و طولانی مدت ناخوشایندی بر اقتصاد بریتانیا خواهد داشت.
از سوی دیگر، با وجود عدم حصول پیشرفت در مذاکرات بریتانیا، اما ارزش پوند انگلیس در ماه جاری ثابت ماند.
این مذاکرات تعیین می‌کند که ارش پوند بالا یا پایین می‌آید. در این راستا جان کونلیف معاون بانک مرکزی انگلستان هشدار داد که در صورت نتیجه نگرفتن مذاکرات قبل از خروج از اتحادیه در ۲۹ مارس آینده، ارزش پوند انگلیس به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.
در طول ۷ هفته گذشته، ارزش پوند انگلیس روز ۵ شنبه بیشترین میزان افت خود را در معاملات در مقایسه با دلار آمریکا، تجربه کرد و مجدداً ترس‌ خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا، بر همه غلبه کرد.
در ساعت ۱۶:۱۳ به وقت گرینویچ ارزش پوند دوباره ۰٫۵ درصد در برابر دلار افزایش یافت.اما در برابر یوروی اروپا ۰٫۲۸ درصد کاهش یافت که پایین‌ترین میزان کاهش آن در طی سه هفته گذشته بود.