یک افسر ارشد چینی به خبرگزاری شینهوای چین گفت «چین در حال تشکیل نیروی ویژه ضد تروریسم برای عملیات درون مرزی و برون مرزی است. این نیرو به منظور دفاع از منافع چین در خارج از کشور تشکیل می شود.»
چین در اواخر سال ۲۰۱۵ یک قانون ضد تروریسم تصویب کرد که به ارتش این کشور اجازه می دهد عملیات ضد تروریستی برون مرزی انجام دهد. با این حال کارشناسان می گویند پکن مشکلات عملیاتی و دیپلماتیک فراوانی در راستای اجرای این طرح دارد.
به گزارش رویترز، دولت چین می گوید که کشور در معرض تهدید اسلام گرایان محلی شهر شین یانگ در غرب چین قرار دارد. علاوه بر این، برخی از نیروهای افراطی مستقر در خاورمیانه از همین منطقه در چین هستند.
«داعش» در نوامبر ۲۰۱۵ اعلام کرد که یک گروگان چینی در خاورمیانه را کشته است.
یک مقام پلیس چین ژانگ شیائوگی در گفتگو با خبرگزاری شینهوا گفت «ایجاد نیروی ویژه برای مدرنیزه کردن ارتش چین لازم و ضروری است. ماموریت این نیروها دفاع از منافع کشور از دریا گرفته تا زمین و از داخل تا خارج کشور است.» او افزود «مقدمات لازم برای مبارزه علیه تروریسم باید در راستای دفاع از منافع استراتژیک ملی کشور در هر جای جهان باشد.»

دولت چین همواره بر دخالت نکردن در امور کشورهای دیگر تاکید می کند. چین تنها کشور عضو دائم شورای امنیت است که رویکرد نظامی در سوریه در پیش نگرفته است.