واشنگتن: دخالت کنونی ایران آشکار ترین از سال ۲۰۰۴ تا کنون است

سرلشکر عبدالامیر الزیدی فرمانده عملیات دجله و بدر هادی العامری رهبر منطقه در حال بازرسی نیروهای مشترک امنیتی در نزدیکی سامرا (آژانس خبری عکس اروپا)

سرلشکر عبدالامیر الزیدی فرمانده عملیات دجله و بدر هادی العامری رهبر منطقه در حال بازرسی نیروهای مشترک امنیتی در نزدیکی سامرا (آژانس خبری عکس اروپا)

منابع سیاسی عراقی فاش کردند که بین ایران و ایالات متحده آمریکا در خصوص نبردهای کنونی برای آزادسازی شهر تکریت، مرکز استان صلاح الدین، از دست سازمان داعش نوعی تفاهم وجود دارد.

یک منبع سیاسی به «الشرق الأوسط» توضیح داد که «ایران مایل بود که نبرد صلاح الدین را به دست بگیرد و این بخشی از تفاهم ویژه با آمریکائیها، و با اطلاع بغداد بود، هرچند بغداد مشارکت هوایی آمریکا را به رغم نیاز فنی به آن، درخواست نکرد». وی در ادامه توضیح داد که«حضور مشاوران بزرگ ایرانی مانند سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، با مشارکت آمریکا در این صفحه از نبرد سازگار نیست، به ویژه اینکه ایران موفق نشد و به نظر نمی رسد که در تطبیق تجربه نیروهای داوطلب مردمی در موصل موفق شود، چرا که بیشتر مردم این شهر سنی – کردی هستند و انبار نیز به طور کامل سنی هستند».

از طرف دیگر، ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد ارتش آمریکا، اظهار داشت که چنانچه دخالت ایران به تنش با سنی ها منجر نشود، ایران ممکن است نقش مثبتی در حمله برای آزاد سازی شهر تکریت داشته باشد. دمپسی در گزارش دو روز پیش خود، مقابل مجلس سنا اعتراف کرد که دخالت ایران در نبردهای تکریت، آشکارترین آن در عراق از سال ۲۰۰۴ تاکنون می باشد. وی همچنین فاش کرد که یک سوم نیروهای شرکت کننده در عملیات از لشکر پنجم ارتش عراق و دو سوم دیگر از نیروهای داوطلب مردمی و شبه نظامیان تحت حمایت ایران می باشند.