تحمیل بخشی از مسؤلیت حادثه حرم بر شرکت «بن لادن» و متوقف کردن طبقه بندی مجموعه و جلوگیری از سفر اعضای آن * غرامت مالی به خانواده های شهدا و مجروحان

پادشاه عربستان سعودی به هنگام تحویل دادن پوشش کعبه به خادم بیت الله الحرام – عکس از خبرگزاری عربستان سعودی

پادشاه عربستان سعودی به هنگام تحویل دادن پوشش کعبه به خادم بیت الله الحرام – عکس از خبرگزاری عربستان سعودی

پس از گذشت کم تر از یک هفته از وقوع حادثه حرم مکی، روز گذشته ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی، پس از دریافت گزارش کمیته تحقیقات در حادثه ای که منجر به کشته شدن ۱۰۷ تن و مجروح شدن ۲۳۸ نفر دیگر از حجاج شده بود، بسته ای از دستورات قوی را صادر کرد. بر اساس این دستورات، به خانواده های فوت شدگان و مجروحان، غرامت های مالی میلیونی پرداخت خواهد شد. همچنین طبقه بندی شرکت «مجموعه بن لادن عربستان سعودی»، که به عنوان یکی از شرکت های بزرگ پیمانکاری در عربستان سعودی طبقه بندی شده است، متوقف می شود و از وارد شدن این شرکت در رقابت و یا پروژه های جدید جلوگیری می شود. این ممنوعیت تا زمان به پایان رساندن تحقیقات و صدور احکام قضایی ادامه خواهد داشت. علاوه بر این وزارت دارایی مکلف شد که به تمامی پروژه های دولتی کنونی که این شرکت به اجرا در می آورد رسیدگی کند.

گزارش کمیته مسئول رسیدگی به این حادثه، با عدم وجود سوء ظن جنایی، به پایان رسید. بر اساس گزارش این کمیته، دلیل اصلی سقوط جرثقیل، در معرض بادهای قوی قرار گرفتن آن، در حالی است که جرثقیل در «موقعیت غلطی» قرار داشت که بر خلاف دستورالعمل های عملیاتی تهیه شده توسط کارخانه بود، که می گوید بازوی اصلی در هنگام استفاده و یا به هنگام وزش باد شدید باید پایین آورده شود. این کمیته همچنین بخشی از مسؤلیت حادثه را بر عهده پیمانکار (مجموعه بن لادن عربستان) قرار داد.

بر این اساس، پادشاه عربستان سعودی، دستور قاطع صادر کرد که نتایج تحقیقات، و هر چیزی که به این موضوع مربوط می شود، به کمیته تحقیقات و دادستانی عمومی ارجاع داده شود تا مراحل تحقیقات از «مجموعه بن لادن، عربستان سعودی» برای آماده سازی کیفرخواست و ارسال آن به قوه قضائیه تکمیل شود. علاوه بر این تمامی اعضای هیئت مدیره این مجموعه، و مهندس بکر بن محمد بن لادن و مسؤلان اجرایی ارشد آن، تا زمان پایان تحقیقات و صدور احکام قضایی در این خصوص از سفر ممنوع می شوند.

اما در خصوص قربانیان این حاثه، پادشاه عربستان تصمیم گرفت به خانواده های فوت شدگان کمک شود و مبلغ یک میلیون ریال (معادل ربع میلیون دلار) به خانواده هر یک از شهدا داده شود، و به تمامی کسانی که جراحات سختی دیده اند که دچار معلولیت دائمی شدند نیز به همان اندازه به عنوان غرامت پرداخت شود. وی همچنین دستور داد که برای بقیه آسیب دیدگان مبلغ ۵۰۰ هزار ریال پرداخت شود.

در همین راستا، پادشاه عربستان سعودی روز گذشته در قصر السلام در جده، پوشش جدید کعبه را به دکتر صالح بن زین العابدین الشیبی، خادم ارشد خانه خدا تحویل داد تا در صبحگاه روز نهم ماه ذی الحجه کنونی، بر کعبه پوشانده شود.