دادگاه مصر تروریست‌های مخالف با مسیحیان و دولت را محاکمه می‌کند

قوه قضائیه مصر روز گذشته، جلسه محاکمه ۳۰ متهم وابسته به داعش را به جرم فعالیت‌های تروریستی به نهم اکتوبر آینده موکول کرد.
به گزارش الشرق الأوسط، دادستانی این ۳۰ نفر را به برنامه ریزی برای حمله به کلیساها، آموزش‌های نظامی در لیبی و پیوستن به داعش متهم کرد.
در تحقیقات دادستانی آمده است که متهمین «اقدام به تشکیل یک گروهک تروریستی کرده بودند که از عقاید تکفیری داعش پیروی می‌کرد. آنها همچنین این گروهک را از لحاظ مالی، مهمات و بمب‌های منفجره تامین می‌کردند. از سوی دیگر به آنها اطلاع رسانی کرده و پناهگاه‌های امن در اختیارشان قرار می‌دادند و به آنها در ارتکاب جنایت‌های مربوط به کلیساها، شهروندان مسیحی و مکان های عمومی حکومت خط می‌دادند. این عناصر در سوریه و لیبی آموزش نظامی دیده‌اند.»
براساس اظهارات دادستانی کل حکومت، بخش امنیت ملی توانست اعضای این گروهک تروریستی را شناسایی کند و پرده از تصمیمات آنها بردارد و پیش از حمله به یکی از کلیساها در منطقه العصافره در استان اسکندریه آنها را دستگیر کرد.
دادستانی کل همچنین عنوان کرد «مهتمین به تمام اتهامات خود اعتراف کردند. همچنین براساس بررسی تحقیقات و دوربین‌های مراقبتی مشخص شد یکی از آنها مسئول تشکیل گروهک تروریستی داخل مصر شده است که از اندیشه‌های تکفیری در رابطه با نظام و نیروهای مسلح تبعیت می‌کند با این ادعا که قوانین شریعت اسلامی را اجرا نمی‌کنند. بنابراین آنها را مهدور الدم دانستند. همچنین خون شهروندان مسیحی و عبادتگاه‌های آنها را نیز مباح اعلام کردند و اموالشان را حلال شمردند. در این راستا، برای سقوط نظام، تحت تاثیر قراردادن بخش‌های اقتصادی و اجتماعی و همچنین هدف قراردادن وحدت ملی و صلح اجتماعی، قصد حمله به مسیحیان و مکان‌های عمومی را داشتند».
گفتنی است نیروهای ارتش و پلیس مصر از ۹ فوریه گذشته اقدام به عملیات امنیتی گسترده‌ای تحت عنوان «مقابله جامع (سینا ۲۰۱۸)» در شمال و مرکز صحرای سینا کرده‌اند تا این منطقه را از عناصر نیروهای افراطی پاکسازی کنند.
گروهک انصار بیت المقدس در نوامبر سال ۲۰۱۴ با گروهک داعش در صحرای سینا پیمان بست و نام «دولت سینا» را بر خود اطلاق کرد.
اعضای این گروهک متعلق به شهرهای جیزه، اسکندریه، مرسی مطروح، دمیاط و اسوان هستند.