حمایت «حماس» از رویارویی مسلح در کرانه باختری… اجتناب تشکیلات خودگردان از بازگشت به خشونت

رام‌الله: کفاح زبون

به دلیل افزایش تنش‌ها در کرانه باختری و حملات متناوب فلسطینی‌ها که با کشتار و دستگیرهای فراوان از سوی اسرائیل و یورش به رام‌الله و شهرهای دیگر مواجه شد، «حماس» خواستار رویارویی گسترده مسلحانه با اسرائیل در کرانه باختری شد، اما تشکیلات خودگردان فلسطین در راستای اجتناب از وخیم‌تر شدن اوضاع با این خواسته «حماس» مخالفت کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، خلیل الحیه عضو دفتر سیاسی «حماس» گفت: «همانند عملیات «نقطه صفر» که در غزه انجام شد باید عملیات‌های ویژه به کرانه باختری منتقل شود و گسترش یابد».
وی در ادامه از ساکنان کرانه غربی و آغاز کننده عملیات تیراندازی در نزدیکی اردوگاه عوفر در هفته گذشته تشکر و قدردانی کرد و افزود: «مردم ما در مقابله با همه چالش‌ها و توطئه‌ها متحد هستند و باید با به کارگیری همه انواع سلاح از جمله موشک و تفنگ در مقابل اسرائیل ایستاد».
در این میان تشکیلات خودگردان بر این باور است که «حماس» قصد دارد کرانه باختری را به آتش کشیده و با افزایش هرج و مرج این منطقه را تضعیف کند، در حالی که سعی دارد آرامش را در غزه برقرار کند.
تشکیلات خودگردان برای توقف عاملان عملیات اخیر در کرانه غربی هیچ اقدامی انجام نداده و آنها را محکوم نکرده‌است، همچنین در درگیری‌های که هر روز در رام‌الله و شهرهای دیگر اتفاق می‌افتد دخالت نمی‌کند و قصد ندارد با شیوه‌های حساب نشده درگیری‌ها را افزایش دهد.
به گزارش «الشرق الاوسط» منابع امنیتی گفتند: «نمی‌خواهیم به وضعیتی که اسرائیل آن را می‌خواهد کشیده شویم. اسرائیل می‌خواهد با انتشار هرج و مرج قدرت فلسطین را تضعیف کند. حماس نیز فقط به غزه می‌نگرد، اما دیدگاه و منطق رهبری فلسطین چیز دیگری است. اسرائیل باید مسئولیت اشغالگری خود را بپذیرد و این امر باعث افزایش مقاومت مردمی می‌شود… مقابله با اسرائیل مشروع است، اما نه در چارچوبی که ما را به نابودی بکشاند».
تشکیلات خودگردان معتقد است که اسرائیل می‌خواهد از طریق افزایش درگیری‌ها در کرانه باختری بر رهبری فلسطین فشار بیاورد، چرا که تشکیلات درصدد اجرای تصمیماتی مربوط به توافق با تل‌آویو هستند.
رامی الحمدالله نخست‌وزیر فلسطین در نشستی با حضور مسئولان سازمان امنیتی گفت: «رهبری فلسطین و در رأس آن محمود عباس و ملت فلسطین در مقابل ارعاب و تهدید تسلیم نمی‌شوند، همچنین به باج‌گیری تن نخواهند داد».