قتل عام جدیدی به دست شورشیان در تعز.. خنثی کردن پیشرفت آن ها در شبوه توسط ائتلاف

دختری در حال نگریستن از درون خیمه در منطقه ای در استان الجوف در شمال غربی پایتخت که خانواده های آواره به آن جا رفتند – عگس از رویترز

دختری در حال نگریستن از درون خیمه در منطقه ای در استان الجوف در شمال غربی پایتخت که خانواده های آواره به آن جا رفتند – عگس از رویترز

روز گذشته رهبران «حزب کنگره عمومی خلق»، خواستار برکناری علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق و تحویل او به محاکمه قضایی، و انتخاب عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن به ریاست حزب شدند. آن ها همچنین طی جلسه ای که در ریاض و با حضور هادی برگزار شد، دکتر احمد عبید بن دغر را به عنوان معاون اول رئیس کاندید کردند.

برخی منابع از کنگره به «الشرق الاوسط» گفتند که رهبران حزب می خواهند که یک جلسه عمومی را در قاهره (پایتخت مصر) برگزار کنند، تا رهبران جدیدی برای حزب انتخاب کنند، زیرا  صالح صفوف حزب را در هم شکست و آن را به چتری برای کودتا گران تبدیل کرد. منابع افزودند که حزب کنگره منتظر موافقت دولت مصر برای برگزاری کنفرانس عمومی در آنجا است.

در همین راستا، روز گذشته درگیرهای مسلحانه بین حوثی ها و افراد مسلح ناشناس در شمال صنعا پایتخت کشور یمن در گرفت. به گفته شاهدان، درگیرهای در خیابان مآرب و از «جوله النصر» تا «جوله آیه» کشیده شد، و منجر به زخمی شدن شماری شد که به علت محاصره شدن منطقه به دست حوثی ها، تعداد آن ها مشخص نیست.

از سوی دیگر، منابع محلی به «الشرق الاوسط» گفتند که شبه نظامیان حوثی وصالح ده ها تن از افراد مسلح را به اردوگاه های ارتش در مناطق مختلف صنعا آورده اند، امری که با اعلام آن ها برای شرکت در مشاورات با دولت، جهت اجرای قطعنامه (۲۲۱۶) سازمان ملل منافات دارد.

اما در شهر تعز، در مرکز کشور، روز گذشته شبه نظامیان حوثی دست به قتل عام جدیدی زدند، به طوری که بمباران سنگین و حملات دیوانه وار توسط شورشیان در مناطق مسکونی، ده ها کشته و زخمی بر جای گذاشت. منابع محلی گفتند که بیمارستان های تعز ده ها تن کشته و زخمی دریافت کرده اند.

و در یک تحول میدانی دیگر، هواپیماهای ائتلاف عربی، تلاش های شورشیان حوثی برای پیشرفت به سوی عتق مرکز استان شبوه را خنثی کردند، جنگنده های ائتلاف تعدادی از مواضع شبه نظامیان در مراکز عسیلان وبیحان را بمباران کردند. شورشیان پس از آن که در ماه آگوست گذشته از عتق عقب نشینی کرده بودند، در حال حاضر می خواهند به سوی آن پیشروی کنند.