ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس

ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس

ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس در مجلس این کشور برای دیدار با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در نشست ویژه سازمان ملل در ماه سپتامبر ابراز تمایل کرد.

به گزارش گاردین، هیگ با خوشبینی زیاد برخی نمایندگان مجلس انگلیس نسبت به سیاست خارجی ایران موافق نبود و این خوشبینی را زیر سوال برد.

هیگ در تازه ترین مصاحبه اش با روزنامه “استاندارد” گفت: «ما برای گفتگو با ایران آماده ایم و من هم به به وزیر خارجه جدید ایران پیشنهاد دیدار دادم. اما این ایران است که باید تصمیم بگیرد که نقشی سازنده بازی کند. ایران از رژیم اسد و سیاست های خونین او حمایت می کند.»

امروز پنجشنبه وزارت خارجه ایران احتمال دیدار رئیس جمهور ایران حسن روحانی با وزیر خارجه بریتانیا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک را رد کرد. به گزارش بی بی سی فارسی دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا در جلسه امروز پارلمان این کشور گفت دیدار بین مقامات ایرانی و انگلیسی قرار است در سطح وزرای خارجه دو کشور صورت گیرد.

حسن روحانی قرار است برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کند.

ویلیام هیگ پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، در گفت و گوی تلفنی با علی اکبر صالحی وزیر خارجه وقت ایران از بهبود «گام به گام» روابط با ایران استقبال کرد و گفت که آماده دیدار با همتای ایرانی خود در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل است.

به دنبال این گفتگوی تلفنی وزاری خارجی دو کشور، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا هم نامه ای برای روحانی ارسال کرد و از پیروزی او در انتخابات و بهبود «گام به گام» روابط استقبال کرد.

در جریان نشست هفتگی پارلمان بریتانیا با نخست وزیر که امروز برگزار شد، سه نماینده از جمله جک استرا وزیر امور خارجه سابق و اد میلیبند، رهبر حزب کارگر، دیوید کامرون را مورد پرسش قرار دادند.

جک استرا تازه ترین تغییرات در دولت ایران را به معنای آن دانست که ارتباط با ایران آسانتر خواهدبود و می توان از این تغییرات برای حل معضل سوریه استفاده برد.

نخست وزیر بریتانیا ضمن اشاره به حادثه حمله به اماکن دیپلماتیک کشورش در تهران و خسارات های وارده به آن در پاییز ۱۳۹۰ گفت: «من پس از پیروزی حسن روحانی طی نامه ای این پیروزی را به وی تبریک گفتم… ایران برای بهبود روابط دو کشور باید اقدامی انجام دهد. اما باید خیلی خیلی محتاطانه وارد این مقوله شد.»

به دنبال حمله به سفارت و اقامتگاه کارکنان بریتانیا در تهران، این کشور کلیه کارکنان خود از ایران را خارج کرد و دستور به خروج دیپلمات های ایرانی از بریتانیا داد. چندی پیش از این واقعه، مجلس ایران به دلیل تحریم بانک مرکزی اش از سوی بریتانیا طرح کاهش روابط از سفیر به سطح کاردار را تصوب کرده بود.

در حال سفارتخانه هر دو کشور در پایتخت ها تعطیل است و روابط ایران و بریتانیا در پایین ترین سطح پیش از قطع کامل قرار دارد.