یک مقام سازمان ملل روز سه شنبه (۲۷ نوامبر) گفت که این نهاد با وجود همه مشکلات اما نسبت به بهبودی اوضاع افغانستان خوش بین است.
توبی لانزر نماینده سازمان ملل در امور کمک های بشری در افغانستان افزود «مردم افغانستان در شرایط کنونی یکی از بدترین دوره ها را پشت سر می گذارند. اما با این حال، شرایط در جبهه های بسیاری در بیست و چهار ساعت گذشته تغییر کرده است.»
به گزارش الشرق الاوسط به نقل از خبرگزاری آلمان این اظهارات در کنفرانس ژنو با حضور هیات های عالی رتبه مطرح شد. شرایط امنیتی و انسانی در این کشور یکی از محورهای این کنفرانس است.
لانزر یادآور شد «حدود ۳.۶ میلیون نفر از جمعیت ۳۵ میلیون نفری افغانستان با کمبود شدید مواد غذایی روبرو هستند و ۵۰۰ هزار نفر دیگر هم به دلیل درگیری ها و خشکسالی در سال جاری آواره شده اند.»
اما با این حال، به گفته این مسئول سازمان ملل دولت افغانستان بعد از کنفرانس کشورهای کمک کننده به افغانستان در ۲۰۱۶ به دستاوردهای مهمی دست یافته است.
او افزود «این کمک ها صرف ایجاد امکانات اولیه برای مردم و تقویت مبارزه با فساد و اصلاح نهادهای امنیتی شدند.»
لانزر گفت «اصلاحات با آهنگی پرشتاب تر و بهتر از انتظارات پیش می رود.»
در مقابل، جواد نادر فعال مدنی افغان دیدگاه کلا متفاوتی در این زمینه دارد. او می گوید «شرایط امنیتی در دو سال گذشته به دلیل حمله عناصر مسلح طالبان و داعش بدتر شده است.»
او ادامه داد «اوضاع افغانستان در آستانه فروپاشی است.»
این کنفرانس زیر نظر سازمان ملل و با همکاری دولت افغانستان برگزار می شود. دولت افغانستان به دنبال کسب حمایت سیاسی و کمک مالی کشورها برای مقابله با حمله های طالبان و بهبودی شرایط وخیم انسانی در کشور است.
اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در اولین روز این کنفرانس دو روزه درباره افزایش سرمایه گذاری در بخش خصوصی افغانستان به ویژه بخش کالا و خدمات و ساخت و ساز و زیرساخت ها با شرکت کنندگان در نشست گفتگو می کند.
فیلیپو گراندی کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان برنامه ای درباره بحران پناهجویان در افغانستان (یکی از بحران های مهم جهان درباره پناهجویان) مدیریت می کند. گفتنی است که آمار پناهجویان قانونی افغان در جهان به ۴.۲ میلیون می رسد. به این عدد باید پنج میلیون نفر افغانی را هم افزود که به شکل غیر قانونی در دو کشور همسایه افغانستان یعنی ایران و پاکستان زندگی می کنند.
این کنفرانس با مشارکت حدود ۲۰ تن از وزیران امور خارجه کشورهای جهان از جمله سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان برگزار می شود.
عملیات نظامی طالبان علیه ماموران امنیتی و مراکز حکومتی افغانستان در چند ماه گذشته افزایش یافته که این خود منجر به افزایش فشار به دستگاه های امنیتی شده است.
حکومت افغانستان برای حفظ کنترل بخش های گسترده ای در کشور بعد از خروج نیروهای ناتو از افغانستان در ۲۰۱۴ تلاش می کند.
افغانستان در سال جاری در معرض خشکسالی و کم آبی شدید قرار دارد و بیش از ۲۰۰ هزار نفر به همین دلیل آواره شده اند.