پلیس زن در ایران

پلیس زن در ایران

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد یگان ویژه قصد دارد با راه اندازی واحد زنان کنترل اجتماعات زنانه را به دست بگیرد.

احمدی مقدم در مورد راه‌اندازی یگان زن در یگان ویژه گفت: «یکی از مشکلات موجود در یگان ویژه این است که برخی اجتماعات زنانه بود و ماموران مرد نمی‌توانستند وارد شوند که این مسئله مشکل‌آفرین شده بود.»

فرمانده ناجا افزود به همین دلیل نیروی انتظامی واحد زنان را در یگان ویژه راه اندازی کرد.

وی خاطرنشان کرد: «تصمیم به راه‌اندازی واحد کوچک و مختصری از زنان در یگان ویژه گرفتیم که گاهی کنترل اجتماعات را بر عهده دارد. اما اینکه باطوم به کمر ببندد و وسط خیابان و در صحنه‌های خشن حاضر شود، کاربرد ندارد و مطلوب ما نیست.»

پلیس زن در ایران ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺁﺯﻣﻮﻥ ﺳﺮﺍﺳﺮﻯ و گذراندن واحدهای گسترده در دانشگاه پلیس ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ. البته ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺑﺎ ﺍﺗﺨﺎﺫ ﺭﻭﻳﻜﺮﺩ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﻣﺤﻮﺭﻯ، ﻧﺎﺟﺎ تصمیم گرفته تحت عنوان «پلیس ﺍﻓﺘﺨﺎﺭﻯ» به ﺯﻧﺎﻥ ﻓﺮﺻﺖ همکاری با پلیس بدهد. دوره های ﺁﻣﻮﺯشی مرتبط برای این نیروها در نظر گرفته شده است.

روزنامه شرق مصاحبه ای با سروان سلطانی، فرمانده یگان زنان پلیس ترتیب داده بود که روز ۲۸ مهرماه منتشر شد. سلطانی ضمن اشاره به جوان بودن این یگان گفت: «عمر یگان زنان این پلیس به دو ماه نیز نمی‌رسد و در حال حاضر اقدام به جذب زنان علاقه‌مند به امور پلیسی می‌کنیم.»

سردار تقی عصار، فرمانده دانشگاه علوم انتظامی ناجا، نیز درباره الگوی ایرانی آموزش پلیس زن توضیح داد: «وضعیت و مدل فعالیت پلیس زن ۱۶کشور حتی آمریکا را بررسی کرده و دست‌آخر به یک مدل ترکیبی رسیدیم.»

او درباره سرانه پلیس زن در دیگر کشور هامی گوید: «کشورهای اسکاندیناوی با ۱۶ درصد پلیس زن بالاترین رتبه را در میزان مشارکت زنان در نیروی پلیس دارند. در آمریکا نیز میزان حضور پلیس زن، ۵/۳درصد است… در ایران این میزان به چهار‌درصد می‌رسد.»

انگلستان در بکارگیری زنان به عنوان نیروهای پلیس پیشتاز است. این کشور از سال ۱۹۱۸ زنان را وارد نیوری پلیس کرد. کشورهایی نظیر ایتالیا، بنگلادش، آمریکا و استرالیا هم با الگوبرداری از انگلستان در به‌کارگیری پلیس زن اقدام به جذب زنان کردند.

پلیس ایران در سال ۱۳۳۴ اولین حضور زنان را تجربه کرد. در آن زمان پلیس زن در قالب افسر شهربانی فعالیت می‌کرد. این روند پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ متوقف شد. بار دیگر پذیرش پلیس زن از سال ۱۳۷۸ با تصویب مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

نحوه ورود به دانشگاه پلیس توسط زنان از طریق آزمون سراسری است، البته در جذب این دانشجویان علاوه بر رتبه عملی تست ورزش، سلامت جسمانی و روانی هم دخیل است.