عزت‌الله ضرغامی رییس صدا و سیما (راست) و محمد سرافراز رییس جدید صدا و سیما

عزت‌الله ضرغامی رییس صدا و سیما (راست) و محمد سرافراز رییس جدید صدا و سیما

محمد سرافراز که معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی است، امروز سه‌شنبه، ۱۳ آبان‌ماه، با حکم مستقیم آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به عنوان جانشین عزت‌الله ضرغامی رییس فعلی صدا و سیمای ایران انتخاب شده است.

گمانه زنی ها درباره جانشین ضرغامی از هفته پیش آغاز شده و برخی رسانه های داخل ایران خبر داده بودند که تا پایان هفته جاری حکم آیت الله خامنه‌ای برای انتصاب سرافراز رسانه‌ای خواهد شد.

روز پنج‌شنبه این هفته، برابر با ۱۵ آبان‌ماه جاری، دوره ریاست ضرغامی بر سازمان صداوسیما به پایان خواهد رسید.وی از ۳ خرداد ۱۳۸۳ برای پنج سال عهده دار این سمت شد.

حکم ریاست ضرغامی در ۱۶ آبان ۱۳۸۸ و در بحبوحه اعتراضات به نتیجه انتخابات این سال به مدت ۵ سال دیگر از سوی آیت الله خامنه‌ای تمدید شد. بر اساس قانون اساسی ایران، رهبر جمهوری اسلامی رییس صدا و سیما را انتخاب می‌کند.

ضرغامی از دانشجویانی بود که در بحران اشغال سفارت آمریکا شرکت داشتند. وی سابقه همکاری با سپاه در دهه ۶۰ خورشیدی را در کارنامه خود دارد.

محمد سرافراز مدیر شبکه‌های پرس تی‌وی، هیسپان تی وی، معاون برون‌مرزی صداوسیما و عضو شورای عالی فضای مجازی است. سرافراز از زمان ریاست محمد هاشمی رفسنجانی در سازمان صداوسیما در این نهاد حضور داشته و یکی از مدیران قدیمی‌ این سازمان به شمار می رود.

انتخاب رییس جدیدی برای سازمان بزرگ صدا و سیما در ایران تحول بزرگی به شمار می رود. اگر چه رییس صداوسیما را به طور مستقیم رهبر ایران تعیین می کند اما در همین حال شخصیت چهره جدیدی که در جام جم مستقر می شود، در تحول بسیاری سیاست های این سازمان موثر خواهد بود.

در میان گزینه های مطرح برای ریاست صدا و سیما نام افرادی چون صفار هرندی وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد، غلامعلی حداد عادل، مخبر دزفولی و علی دارابی و همینطور محمدباقر قالیباف شهردار کنونی تهران به چشم می خورد.