سردر دانشگاه تهران - عکس از ایسنا

سردر دانشگاه تهران – عکس از ایسنا

یک موسسه آموزش دانشگاهی آنلاین آمریکا “کورسرا”، بخش عمده ای از محدودیت های دسترسی دانشجویان ایرانی به این شبکه را لغو کرد.

موسسه کورسرا اعلام کرده که امکان دسترسی دانشجویان ایرانی به بخش مهمی از دوره‌های آموزشی این موسسه بار دیگر برقرار شده است.

در اوایل سال جاری میلادی (بهمن ۹۲) وب سایت آموزشی کورسرا اعلام کرده بود که تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه کشورهایی چون ایران، سودان، کوبا و سوریه سبب شده تا این موسسه آموزشی ناچار به محدود کردن دسترسی دانشجویان ساکن این کشورها شود. این اتفاق در حالی رخ داد که بیش از ۲۰ هزار ایرانی در حال استفاده از دوره های آموزشی این موسسه آموزشی بودند.

بنا به گفته وکلای موسسه کورسرا، این موسسه به دلیل شفاف نبودن برخی از مسائل و وجود برخی ابهامات در ارائه خدمات به دانشجویان ایرانی، دسترسی را برای ایرانیان قطع کرده بود، اما هم اکنون با رفع ابهامات، دسترسی ایرانیان به برخی از دوره های آموزشی برقرار شده، ولی همچنان دسترسی دانشجویان ایرانی به برخی از دوره های آموزشی ممنوع است.

بر اساس این گزارش، تحریم‌ها مانع از ارائه دروس مربوط به دوره‌های آموزشی سطوح پیشرفته در رشته های فنی، علمی، مهندسی و ریاضیات به دانشجویان ایرانی می‌شود.

این موسسه اعلام کرده است که این محدودیت های لغو شده تنها برای دانشجویان ایرانی اعمال شده و دانشجویان کوبا و سودان همچنان امکان دسترسی به این دوره های آموزشی آنلاین را ندارند.

این موسسه در بیانیه خود آورده است «ما تلاش داریم تا آموزش عالی را در اختیار هر کس در هر جای جهان، رایگان و بدون محدودیت قرار دهیم.»

موسسه کورسرا که در کالیفرنیا مستقر است، در طول دو سال فعالیت خود بیش از هشت میلیون دانشجو دارد و یکی از بزرگترین موسسات آموزش رایگان آنلاین در جهان به حساب می آید.

به نقل از بی بی سی فارسی، برخلاف موسسه‌های آموزش دانشگاهی آنلاین مستقر در آمریکا، موسسه های مشابه در اروپا از محدودیت‌های اعمال شده به دلیل تحریم های آمریکا، مستثنی هستند.

از جمله موسسه آموزش دانشگاهی آزاد FutureLearn که دروس دانشگاه‌های شفیلد، بریستول، ردینگ و لیورپول در بریتانیا، موناش در استرالیا و ترینیتی در ایرلند را به صورت آنلاین ارائه می‌کند.

موسسه آموزش آنلاین edX نیز که به وسیله دانشگاه‌‌های هاروارد و ام آی تی در آمریکا راه‌اندازی شده، سعی دارد به رغم تحریم‌ها خدمات آموزشی خود را با کمترین محدودیت در اختیار دانشجویان ایرانی قرار دهد.