مجلس ایران

مجلس ایران

فقط چند ساعت پس از توافق هسته ای “تاریخی” بین ایران و کشورهای بزرگ دنیا نگذشته که واکنش های منفی جناح های مختلف داخلی در ایران آغاز شده است.

بعضی صاحب نظران و کارشناسان با اشاره به ابعادی از این تفاهمنامه خواستار توضیح دولت ایران درباره آن شده اند و در این میان بعضی نمایندگان مجلس ایران موضعی منفی در این باره اتخاذ کرده اند.

علی اصغر زارعی عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ایران با بیان اینکه بر اساس اخبار، رئیس جمهور آمریکا در حال توضیح توافقنامه در کنگره است، گفت: بجا بود که رئیس جمهور کشورمان با حضور در مجلس محتوای توافق‌نامه را با نمایندگان مجلس در میان می گذاشت.

در این میان، سید مهدی موسوی نژاد یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رایزنی های معاون پارلمانی وزارت امور خارجه با نمایندگان مخالف توافق ایران و ۱+۵ گفت: قشقاوی در رایزنی های خود در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی از نمایندگان خواست ابتدا متن موافقتنامه را مطالعه کرده و توضیحات ظریف را بشنوند و پس از آن قضاوت کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از آنکه تعدادی از نمایندگان اخطارهایی را در خصوص لزوم تصویب توافقنامه ایران و ۱+۵ مطرح کردند، قشقاوی معاون پارلمانی وزارت خارجه در صحن علنی مجلس حضور یافته و با نمایندگان مخالف گفتگو کرد.

وی ادامه داد: قشقاوی در گفتگو با نمایندگان مخالف تاکید کرد که این موافقتنامه شش ماهه است و اگر غرب به مفاد آن عمل نکند همکاری های ایران و ۱+۵ ادامه پیدا نخواهد کرد.

به گفته این نماینده مجلس ایران برخی از نمایندگان معتقدند طبق مفادNPT همه کشورها حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و غنی سازی را دارند و به نظر می رسد در مذاکرات ایران و ۱+۵ ، جمهوری اسلامی امتیازی به دست نیاورده است.

به گزارش مهر، پس از توافق ایران و گروه ۱+۵ در ژنو، برخی نمایندگان مجلس از جمله اعضای فراکسیون اصولگرایان در اخطار قانون اساسی نسبت به عدم تصویب این توافقنامه در مجلس شورای اسلامی انتقاد کردند.

در همین حال محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس ایران با بیان اینکه مجلس از وزیر امور خارجه برای ارائه گزارش از توافق هسته ای در جلسه غیر علنی دعوت می کند، گفت: ما مطمئن هستیم که عزیزان مذاکره کننده تمامی ملاحظات را رعایت کردند. اگر خدای ناکرده اشتباهی هم رخ داده باشد نظام جمهوری اسلامی آگاه و بیدار است و مراقبت و راهنمایی می کند بنابراین دوستان دغدغه ای نداشته باشند.

وی در اعتراض به نمایندگانی که نسبت به توافق تیم مذاکره کننده انتقاداتی داشتند اظهارداشت: در این مذاکرات قراردادی امضا نمی شود. این یک پیش نویس تفاهمنامه است ۶ ماه طرفین فرصت دارند که نشان دهند به آیا به تفاهامت عمل می کنند یا نه.

از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه متن توافقنامه هسته ای، فنی است، گفت: بهتر بود وزارت خارجه متن انگلیسی توافقنامه را سریعتر ترجمه می کرد تا تفسیرهای متفاوت از ترجمه های غیررسمی صورت نگیرد.

سید حسین نقوی حسینی با اشاره به ترجمه های مختلف صورت گرفته از متن توافقنامه گروه ۱+۵ و تیم هسته ای ایران، گفت: هنوز وزارت خارجه رسما متن ترجمه شده را منتشر نکرده و وزیر خارجه هنوز هیچ متن ترجمه شده ای را تایید نکرده است.