شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب الله لبنان - عکس از تسنیم

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب الله لبنان – عکس از تسنیم

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان از تلاش ها برای نزدیک شدن ایران و عربستان سعودی استقبال کرد و گفت که این مسئله برای رشد سیاسی و امنیتی منطقه اهمیت دارد.

به گزارش خبرگزاری ها، شیخ نعیم قاسم روز چهارشنبه در مراسم سالگرد درگذشت آیت الله خمینی در بیروت گفت: «ما از نزدیک شدن ایران و عربستان سعودی استقبال می‌کنیم و امیدواریم این مسئله گامی عملی در راستای امنیت و رشد سیاسی منطقه باشد.»

وی از سوی دیگر درخواست کرد که مسئله فلسطین به فراموشی سپرده نشود و همه مسلمانان برای مقابله با اسرائیل علیه مردم فلسطین متحد شوند.

روابط ایران و عربستان سعودی در سال‌های اخیر در پی تشنج و اختلاف بر سر مسائلی چون بحران سوریه، سردتر شده است اما مقامات دو کشور در ماه های اخیر و به ویژه پس از روی کار آمدن حسن روحانی رییس جمهور میانه رو در ایران تلاش ها برای بهبود روابط را از سر گرفته اند.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی هفته پیش رسما از وزیر خارجه ایران برای حضور در نشست سالانه وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در این کشور دعوت کرد.

به گزارش خبرگزاری ها، معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه هفته پیش گفت: «دعوتنامه مودت‌آمیز وزیر خارجه عربستان برای شرکت وزیر امور خارجه کشورمان در نشست سالانه وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی دریافت شده است.»

سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی پیش از این هم به صورت شفاهی از وزیر خارجه ایران برای سفر به عربستان سعودی دعوت کرده بود.

سعود الفیصل در آن نشست خبری تاکید کرد: «ایران، همسایه ماست و دارای روابط با این کشور هستیم و با ایرانی ها گفتگو می کنیم. امیدواریم همه اختلافات میان دو کشور پایان یابد.»

در همین حال محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرده است که به علت شرکت در دور پنجم مذاکرات هسته ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ نمی تواند به عربستان سعودی سفر کند.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ایران اواسط اردیبهشت ماه با بیان اینکه گسترش روابط با کشورهای همسایه از برنامه های دولت این کشور است، گفت: «باتوجه به این که عربستان، همسایه ای است که به حسن همجواری و تحکیم روابط با آن به نفع منطقه خواهد بود، اراده دولت در این است که رابطه با عربستان در جهت تامین منافع هر دو کشور گسترش یابد.»

حسن روحانی رئیس جمهور ایران از ابتدای آغاز به کار خود در تابستان گذشته، بارها بازسازی روابط با عربستان سعودی را از اولویت های خود ذکر کرده است.

آقای روحانی اسفند ماه گذشته در مراسم تقدیم استوارنامه از سوی عبدالرحمن بن غرمان الشهری سفیر جدید عربستان سعودی، به جایگاه ایران و عربستان سعودی در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و یادآور شد: «تعامل و همکاری تهران و ریاض بی‌تردید می‌تواند برای ثبات و امنیت کل منطقه مفید باشد.»

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، خادم حرمین شریفین ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، پیروزی حسن روحانی در این انتخابات را به وی تبریک گفت و از اظهارات مثبت وی درباره اهمیت روابط ایران و پادشاهی عربستان سعودی استقبال کرد.

روابط ایران با کشورهای عربی جنوب این کشور به ویژه کشورهای عربستان سعودی، بحرین و امارات عربی متحده در چند سال گذشته با چالش‌های زیادی همراه بوده است.

تنش در روابط ایران با این کشورها و به طور کلی با “شورای همکاری خلیج”، موجب از میان رفتن بسیاری از زمینه‌های مشترک همکاری و تعامل سازنده در منطقه شده است.