در حالی که در جریان مذاکرات اخیر هسته ای میان ایران و قدرت های بزرگ هسته ای جهان بر پایبندی طرفین به توافق اولیه و پرهیز از اعمال تحریم های بیشتر بر ایران تاکید شده بود، وزارت دارایی آمریکا بازهم تحریم های بیشتری را علیه شرکت های ایرانی اعمال کرده است.

وزارت دارایی آمریکا با صدور دستورالعملی از فروش موتورهای دست دوم هواپیمای بوئینگ به ایران که قرار بود توسط یک شرکت ترکیه ای صورت گیرد، جلوگیری کرده و یک شرکت هواپیمایی ایران را هم تحریم کرده است؛ اقدامی که می تواند ضربه ای دیگر بر پیکر نحیف توافقات اخیر هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ تلقی شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، این دستورالعمل که به امضای “دیوید میلز” قائم مقام وزیر بازرگانی آمریکا رسیده روز جمعه با توجه به قانون ضدتروریسم در کنترل صادرات، صادر شده است.

دیوید میلزبعد از اطلاع از اینکه شرکت هوانوردی و لجستیکی «۳کا» ترکیه قصد دارد دو موتور جت ساخت شرکت جنرال الکتریک را با کمک شرکت باربری «پویا ایرلاین» به ایران صادر کند، دستورالعملی صادر کرد و مانع این کار شد.

به موجب این دستورالعمل محدودیت هایی برای شرکت های پویا ایر ایران، شرکت تجاری آدائرو آمریکا و شرکت لجستیکی-هوایی ۳K ترکیه اعمال می شود.

با این دستور العمل که دوره آن ۱۸۰ روزه است این سه شرکت نمی توانند کالاهای آمریکایی را که در فهرست تحریم ها قرار دارند، جابجا کنند. مقامات وزارت بازرگانی آمریکا به آسوشیتدپرس گفته‌ اند که از چنین فرمانهایی تنها در مواقع نادری استفاده می شود که احتمال صدور قریب الوقوع کالاهای ممنوعه آمریکایی به برخی از کشورها از جمله ایران وجود داشته باشد.

این دستور العمل بر خلاف توافقنامه هسته ای اخیر هسته ای است که از اواخر ژانویه (ماه جاری میلادی) به اجرا گذاشته می شود، و بر اساس آن باید صادرات قطعات هواپیما به ایران آزاد شود.

براساس گزارش های هیُت بررسی و حقیقت یاب ایکائو (سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری) که در نهم تا چهاردم آوریل سال ۲۰۰۵ (۲۰ الی ۲۵ فروردین سال ۱۳۸۴) برای بررسی آثار تحریم بر هوانوردی ایران انجام شده نکاتی قابل توجه در ماه مه همان سال گزارش شد که جملگی دال بر تأثیر سوء تحریم های امریکا بوده است.

گزارش مستقل کارشناسان ایکائو دال بر آن است که بدلیل تحریم امریکا ضریب ایمنی هوانوردی در ایران بطور علمی کاهش یافته است.