روحانی به دلیل مشکلات توزیع سبد کالا عذرخواهی کرد

روحانی به دلیل مشکلات توزیع سبد کالا عذرخواهی کرد

حسن روحانی، رییس جمهور ایران در تازه ترین مصاحبه تلویزیونی خود گفت در مورد توزیع سبد کالا اشکالاتی بوده که او را متاثر کرده و دستور پی گیری داده است. او از کسانی که به دلیل این اشکالات “به زحمت افتاده‌اند” عذرخواهی کرد.

رییس‌جمهور ایران در در مصاحبه چهارشنبه شب ۱۶ بهمن (۵ فوریه) ضمن یادآوری فاصله طبقاتی در این کشور اظهار داشت:‌ «اقشار آسیب‌پذیر جامعه ما از نظر سلامت و امنیت غذایی در فشار هستند. تامین اعتبار برای حل مشکل این اقشار مشکل است اما من گفتم باید به این اقشار کمک کنیم.»

وی افزود: «سبد کالا برای کمک به این اقشار بود که جایگزین یارانه نمی‌شود و یارانه سر جای خود باقی می‌ماند. البته این طرح اشکالاتی هم داشت که من به خاطر آن اشکالات متاثر شدم و دستور دادم هیاتی مشکلات به وجود آمده را بررسی کند.»

«اما من می‌خواهم بگویم ما نه یک سیستم مالیاتی دقیقی در کشور داریم که ثروت ثروتمندان را شفاف بیان کند و نه یک سیستم جامع تامین اجتماعی داریم تا وضع فقرا را مشخص کند.»

وی با بیان اینکه «تلاش دولت بر این است که آمار دقیق و درستی داشته باشد،» تصریح کرد: اگر مردم در زمینه سبد کالا به زحمتی افتادند، من به عنوان رییس‌جمهور از آن‌ها عذرخواهی می‌کنم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه «چنانچه نقصی در این زمینه وجود داشته باشد، ما این نقص را به مردم اعلام خواهیم کرد،» گفت: «ما از مردم عذرخواهی خواهیم کرد و در جایی که نقصی وجود داشته باشد، به عذرخواهی خود افتخار می‌کنیم و آن‌ها را برطرف می‌کنیم.»

شیوه توزیع کمک غیرنقدی دولت به خانواده های کم درآمد در ایران در روزهای اخیر نارضایتی های زیادی را برانگیخته بود و گروهی از نمایندگان مجلس ایران قصد دارند در این مورد تحقیق و تفحص کنند.

محمد بیاتیان عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت از اختلاف بین وزرا در نحوه و فرایند توزیع سبد کالا خبر داد و گفت: «شنیده های غیر رسمی حاکی از آن است که برخی از وزرا تا مرز استعفا هم پیش رفتند.»

مهدی کوچک زاده، از نمایندگان اصولگرا در صحن مجلس گفت: «من از مسئولان خواهش می‌کنم جواب مردم را بدهید که این چه نحوه توزیع است. کسانی‌که دستشان به دهانشان می‌رسد برخوردار از سبد کالا می‌شوند، اما کارگران و روستائیان و کشاورزان از آن محروم می‌شوند، این نحوه توزیع شایسته دولتی که مدعی تدبیر است نیست.»

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران هم گفته است که تعدادی از نمایندگان درباره نحوه توزیع این بسته به او تذکراتی داده اند و وعده داده تا به زودی با اعضای دولت در این زمینه جلسه ای برگزار شود.

این بسته شامل ۱۰ کیلوگرم برنج، ۴ کیلوگرم مرغ، ۲ بطری روغن مایع، ۲ بسته پنیر بسته‌بندی شده، ۱ شانه تخم مرغ یا ۲۴ عدد بسته‌بندی شده برای هر خانوار است.