عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران - عکس از خبرگزاری تسنیم

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران – عکس از خبرگزاری تسنیم

وزیر کشور ایران گفته است بر اساس پیگیری ها و تدابیری که صورت گرفته این کشور قصد دارد انتخابات بعدی مجلس را به صورت الکترونیکی برگزار کند.

عبدالرضا رحمانی فضلی روز سه شنبه گفت: «امسال مقدمات انجام انتخابات کامل الکترونیکی کلید خواهیم زد و با توجه به اینکه ۲ سال به انتخابات مجلس باقی مانده فرصت کافی در این خصوص داریم.»

وی تصریح کرد: «ما جلسات کارشناسی را گذاشته‌ایم و از کارشناسان آی‌تی در این خصوص بهره می‌گیریم؛ از شورای نگهبان و مجلس نیز حتما نماینده درخواست می‌کنیم.»

دولت های پیشین ایران چند بار وعده برگزاری انتخابات الکترونیکی دادند، اما هر بار به علت نبود آمادگی های فنی یا مخالفت شورای نگهبان که ناظر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان است، این امر به تعویق افتاد.

در سال ۱۳۷۸ برای اولین بار بحث استفاده از تجهیزات الکترونیکی و کامپیوتری برای برگزاری انتخابات در ایران مطرح شد ولی تاکنون این بحث عملی نشده است.

با این همه در سال های گذشته بخش هایی از انتخابات مجلس ایران به صورت محدود و آزمایشی، الکترونیکی برگزار شد.

از سوی دیگر دکتر صادق زیبا کلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، درمورد برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی به شرق پارسی گفت: «بعید است که چنین طرحی اجرا شود. چرا که ما اطلاعات کافی و صحیحی از واجدین شرایط برای رای دادن نداریم و هنوز نمی دانیم که چه تعداد افراد می توانند رای بدهند.»

وی افزود: «اگر چنین طرحی بخواهد اجرا شود در چند حوزه محدود شاید انجام شود اما به صورت کشوری فعلا امکان پذیر نیست چرا که چنین طرحی بلند پروازانه برای نظام اداری ایران است».

وی همچنین گفت: «اگرچه نفس این طرح بسیار خوب و قابل توجه است و می تواند جلوی تقلب در انتخابات را بگیرد اما اینکه به لحاظ فنی و اطلاعاتی می توانیم چنین طرحی را انجام دهیم فعلا بعید است».

در همین حال به گفته رحمانی فضلی، در صورت برگزاری انتخابات مجلس به صورت کاملا الکترونیکی، هم سرعت و دقت و هم شفافیت آن بالا می رود.

همچنین به گفته دکتر جابر کریمپور عضو هیئت علمی گروه علوم کامپیوتر دانشگاه تبریز ، تاکنون کشورهای ژاپن، نیوزیلند، سوئد، سوئیس، آمریکا، استونی و کره‌جنوبی از سیستم‌های انتخابات الکترونیکی استفاده کرده‌اند.

در انتخابات نوامبر ۲۰۰۴، آمریکا از ایستگاه‌های رای‌گیری در کنار سایر متدهای رای‌گیری الکترونیکی استفاده کرد. به این ترتیب که دولت برای راحتی مردم اقدام به نصب کیوسک‌هایی درمراکز عمومی و دفاتر پستی کرد و مردم با مراجعه به یکی از این مراکز در انتخابات شرکت کردند.

روزنامه سرمایه در سال ۸۸ در مقاله ای به قلم میثم لطفی نوشته بود که «انتخابات الکترونیک» یکی از جریاناتی است که امنیت سیستم های انتخاباتی را افزایش داده و اطمینان رای دهندگان را بیشتر کرده است.

وزارت کشور ایران در سال ۸۸ هم اعلام کرده بود قصد دارد دهمین انتخابات ریاست جمهوری را بر پایه فناوری و به شکل الکترونیکی برگزار کند. مدیرکل فناوری اطلاعات این وزارتخانه در این باره توضیح داده بود: «درباره تمام نرم افزارهایی که قرار است در انتخابات آتی ریاست جمهوری استفاده شود با شورای نگهبان هماهنگی شده و این نرم افزارها به تایید کارشناسان این شورا رسیده است. همچنین سه مرحله از این انتخابات به صورت رایانه ای برگزار می شود.»

در همین حال این امر در سال ۸۸ ظاهرا به علل فنی تحقق نیافت.

علی اکبر جلالی، کارشناس فناوری اطلاعات و استاد دانشگاه علم و صنعت ایران در مقاله ای در سال ۸۶ در نشریه تحلیلگران ارتباطات نوشته بود: «برای اجرایی شدن انتخابات الکترونیکی نیاز به زیرساخت مناسب نظیر شبکه های ارتباطی باسیم و بی سیم، رایانه و نرم افزارهای مناسب است؛ امکانات زیرساختی موجود کشور تا حدودی نسبت به گذشته ارتقا یافته و از آنجا که رای گیری نیاز به سیستم پرسرعت و پیچیده فنی ندارد امکان اجرایی شدن آن در کشور فراهم است و از طرفی، خوشبختانه وزارت کشور و شورای نگهبان نیز که در چند سال گذشته همواره به دنبال یافتن راهکاری برای اجرایی کردن این موضوع بوده اند به این نتیجه رسیده اند که می توان در شرایط کنونی انتخابات الکترونیکی را در کشور به مرحله اجرا درآورد. »

به اعتقاد وی رای گیری الکترونیکی برای نخستین بار، هزینه بسیاری دارد، زیرا نصب نرم افزارها، سخت افزارها و آموزش برای بار اول نیاز به صرف بودجه دارد؛ اما اگر به طور مداوم انتخابات به صورت الکترونیکی انجام شود قطعا هزینه انتخابات الکترونیکی کمتر خواهد بود و به طور کلی، هزینه انتخابات الکترونیکی کمتر از رای گیری به صورت سنتی است.

او نوشته است: «در نهایت تجربه ای که در این گونه انتخابات به دست خواهد آمد می تواند در مشارکت بیشتر مردم در تصمیم گیری های ملی موثر باشد به عنوان مثال اگر انتخابات الکترونیکی به یک فرهنگ تبدیل شود شورای شهرها و شهرداری ها می توانند حتی برای کارهای کوچک از شهروندان پرس وجو داشته و آنها را در امور، مشارکت دهند. »

بعضی کارشناسان معتقدند ابهامات و اعتراضات بعضی گروه ها به نحوه برگزاری و شفافیت انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۸۸ که به انتخاب محمود احمدی نژاد انجامید، فشارها برای برگزاری انتخابات به شکل الکترونیکی را افزایش داده است.