نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر - عکس از الشرق الاوسط

نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر – عکس از الشرق الاوسط

قاهره – سوسن ابوحسین – قاهره دیروز به اظهارات مسئولان ترکیه درباره انتخابات ریاست جمهوری این کشور به شدت اعتراض کرد.

نبیل فهمی وزیر خارجه مصر در دیدار با سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: ناظران منطقه ای و بین المللی بر سلامت انتخابات ریاست جمهوری گواهی دادند. در انتخابات اخیر ژنرال عبدالفتاح السیسی بر رقیب خود حمدین صباحی پیروز شد.

مصر روز گذشته نارضایتی شدید خود را از آنچه آن را “دخالت های مکرر ترکیه در امور داخلی” عنوان کرد، ابراز کرد. این موضع گیری در پی انتقاد یک مقام ترکیه درباره میزان مشارکت مردمی در انتخابات ریاست جمهوری مصر صورت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه مصر گفت: بر اساس درخواست آقای فهمی، معاون وی در امور کشورهای شرق و جنوب اروپا کاردار ترکیه در قاهره را احضار کرد و نارضایتی شدید قاهره را از اظهارات برخی مقامات ترکیه درباره انتخابات ریاست جمهوری مصر را به وی اعلام کرد. پیش از این رسانه های ترکیه این اظهارات را گزارش کرده بودند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه اظهارات امر الله ایشلر معاون نخست وزیر ترکیه را منتشر کرده بود. ایشلر با انتقاد شدید از انتخابات ریاست جمهوری مصر و ابراز بدبینی در قبال آینده مصر گفته بود که این انتخابات “یک نمایش کمدی” بود. موضع گیری های مقامات ترکیه بر اثر روابط پرتنش دو کشور از زمان سرنگونی محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر در تابستان گذشته صورت می گیرد.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر اسلامگرای ترکیه در مناسبات مختلفی حکومت جدید مصر را مورد انتقاد قرار داده است. قاهره در پاییز گذشته با احضار سفیر ترکیه در مصر از وی خواست تا کشور را ترک کند. مصر سطح نمایندگی روابط دیپلماتیک خود در ترکیه را از سفیر به کاردار کاهش داده است.

بنا بر اظهارات دیروز سخنگوی وزارت خارجه مصر، معاون وزیر به کاردار ترکیه گفت: اظهارات مسئولان ترکیه درباره انتخابات ریاست جمهوری مصر بیانگر بی توجهی یا چشم پوشی عمدی درباره روند انتخابات مصر است، انتخاباتی که سالم برگزار شد و مورد توجه جامعه جهانی و سازمان های بین المللی و منطقه ای و محلی قرار گرفت.

این مقام مصری خاطر نشان کرد: «ما نیز می توانستیم نتایج انتخابات محلی ترکیه در ماه مارس و فضای سیاسی آن انتخابات را مورد انتقاد قرار دهیم. کما اینکه این انتخابات با ادعاهای تقلب به ویژه در آنکارا همراه بود که شاهد تجمع اعتراض آمیز هزاران شهروند ترکیه به نتایج انتخابات روبروی شورای عالی انتخابات بودیم. انتخاباتی که حزب حاکم در آن پیروز شد. ولی ما در آن زمان به انتخابات ترکیه اعتراض نکردیم چرا که معیار سیاست ما عدم دخالت در امور داخلی کشورها است. ما از طرف ترکیه نیز انتظار داشتیم که به این اصل و انتخاب ملت مصر احترام گذاشته و به آن پایبند باشد.»

از سوی دیگر وزیر خارجه مصر دیروز با سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا ملاقات کرد. این دیدار با حضور سفیر یونان که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد و سفیر اتحادیه اروپا در قاهره صورت گرفت.

بدر عبد العاطی سخنگوی وزارت خارجه مصر گفت که فهمی در اظهاراتی طی این دیدار به تحولات اخیر در مصر و اهمیت روابط بین مصر و اتحادیه اروپا اشاره کرد، چرا که این اتحادیه شریک اقتصادی و تجاری و سیاسی مصر به شمار می رود. وی بر ضرورت گسترش روابط بر اساس احترام متقابل تاکید کرد و گفت مصر توجه ویژه ای به گسترش روابط با شرکای کنونی و جدید خود دارد. وی افزود: هدف اصلی از این روابط تامین منافع ملی و امنیت ملی به دور از معیارهای ایدئولوژیک است.

فهمی گفت: مصر از تشکیل حکومت توافق ملی در فلسطین استقبال می کند. وی بر اهمیت حمایت از وحدت فلسطینی ها تاکید کرد و گفت که این اتحاد به ملت فلسطین کمک خواهد کرد تا به حقوق شرعی خود در برپایی کشوری مستقل بر اساس مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۷۶ به پایتختی قدس شرقی برسند.

درباره بحران سوریه وی به افراط گرایی و طائفه گرایی و تقسیم سوریه بر اساس تفاوت های نژادی هشدار داد و گفت: راه حل نظامی در سوریه وجود ندارد و باید تلاش های منطقه ای و بین المللی در راستای رسیدن به راه حل سیاسی صورت گیرد، راه حلی که بیانگر آرمان های مشروع ملت سوریه در برپایی رژیم دموکراتیک تکثرگرا باشد که یکپارچگی سوریه را حفظ کند.