ایران به دنبال ایجاد «سپاه پاسدارانی» با هسته «بسیج مردمی» در عراق

صحنه هایی از مجادلات لفظی بین نمایندگان مجلس ایران – عکس از خبرگزاری های ایران

صحنه هایی از مجادلات لفظی بین نمایندگان مجلس ایران – عکس از خبرگزاری های ایران

سرتیپ علی فدوی فرمانده نیروی دریایی ایران تأکید کرد نیروهایش مبارزان خارجی را در جزیره  فارو در نزدیکی جزایر اشغال شده امارات در آب های خلیج آموزش می دهند. فدوی ملیت های این عناصر را فاش نکرد اما توضیح داد از «محور مقاومت» هستند. بنا به گزارش رسانه های ایران، وی افزود این افراد زیر نظر نیروهای دریایی وابسته به سپاه پاسداران در آن مناطق آموزش می بینند.

این اولین باری است که ایران اعلام می کند عناصر خارجی را آموزش می دهد. پیش از این محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران در ژانویه (دی ماه) گذشته گفته بود که ایران بر ۲۰۰ هزار مبارز در ۵ کشور منطقه نظارت دارد.

در همین راستا، سرتیپ محسن رفیق دوست فرمانده سابق «سپاه پاسداران» ایران فاش کرد، این کشور قصد دارد در عراق «سپاه پاسداران» تأسیس کند. وبگاه خبری «خبر انلاین» به نقل از رفیق دوست گفت: «سپاه پاسداران» ایران پیروزیهایی در خارج به دست آورد و الگوی مناسبی برای کشورهای منطقه به شمار می آید، و آمادگی کمک به عراقی ها برای تأسیس «سپاه پاسداران» در کشورشان را دارد.

محمد صالح جوکار عضو کمیسیون ملی و سیاست خارجی در پارلمان ایران در اظهاراتی که رسانه های ایران در نیمه ماه می (اردیبهشت ماه) گذشته نقل کردند بر ضرورت تأسیس یک سپاه پاسداران در عراق تأکید کرده بود و به طور ضمنی اشاره کرده بود که شبه نظامیان «بسیج مردمی» عراق می توانند راه را برای ایجاد «سپاه» هموار کنند. جوکار همچنین اشاره داشت که احتمال دارد برای ایجاد «سپاه پاسدارانی» در سوریه و یمن هم تلاش هایی صورت گیرد.

برخی کارشناسان نظامی ایرانی پیش از این درباره ضرورت انتقال تجربه «سپاه پاسداران» به خارج سخن گفته بودند. مهدی طیب رئیس مرکز استراتژیکی «عمار»، که به رهبری نظامی کشور نزدیک است، قبلاً در تصریحاتی گفته بود «سپاه پاسداران» ایران ایجاد «سپاه پاسدارانی» در عراق را با جدیت دنبال می کند.