عسیری به «الشرق الأوسط»: هواپیمای ایرانی تردد در فرودگاه بیشه عربستان را رد کرد > آمادگی آمریکا در تنگه هرمز > بمباران منزل یکی از رهبران حوثی

1430243315550852700

روز گذشته تهران دو اقدام «تحریک آمیز» انجام داد؛ اقدام اول نادیده گرفتن ممنوعیت پرواز در حریم هوایی یمن، و اقدام دوم ربودن یک کشتی تجاری تحت حمایت آمریکا که در آبهای تنگه هرمز حرکت می کرد و مجبو ساختن آن به حرکت به سوی آب های ایران بود.

جنگنده های ائتلاف مجبور شدند سکوی پرواز فرودگاه صنعا، که در اختیار حوثی ها است را بمباران کنند تا از نقض حریم هوایی یمن توسط یک هواپیمای ایرانی و فرود در خاک این کشور جلوگیری کنند. خلبان این هواپیما درخواست های ارسال شده از دو برج مراقبت در جده و مسقط را نادیده گرفته بود.

سرتیپ احمد عسیری سخنگوی نیروهای ائتلاف به «الشرق الأوسط» توضیح داد که هواپیمای ایرانی از سوی نیروهای ائتلاف مجوز ورود به حریم هوایی یمن را گرفته بود اما قرار بود ابتدا در فرودگاه بیشه عربستان بازرسی شود و سپس به فرودگاه صنعا برود. وی افزود که هواپیما از وقت تعیین شده تأخیر کرد و با نادیده گرفتن اقدامات لازمه، فوراً به سوی فرودگاه صنعا رفت.

در همین راستا، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که دست کم ۵ کشتی ایرانی، کشتی تجاری شرکت مایرسک که پرچم جزایر مارشال را بر افراشته بود را مجبور کردند به سوی جزیره ایرانی لارک حرکت کند. کلنل استیو وارن سخنگوی پنتاگون، این اقدام ایران را «تحریک آمیز» توصیف کرد و توضیح داد که فرماندهان ارتش از ناو ویرانگر آمریکا خواستند در آمادگی کامل باشد و برای پیگیری کشتی مذکور به سوی تنگه هرمز حرکت کند.

در همین حال ایران، علت جلوگیری از این کشتی، که حاوی کانتینربوده و از جده به سوی جبل علی در دبی در حرکت بود را، «اختلافات تجاری» عنوان کرد.

در همین راستا، جنگنده های ائتلاف منزل عبدالله یحیی الحکیم، یکی از سران بلند پایه حوثی ها که نام او در لیست بین المللی تحریم شدگان قرار دارد را بمباران کردند.