وزیر خارجه چین در گفتگو با سردبیر الشرق الاوسط - عکس از الشرق الاوسط

وزیر خارجه چین در گفتگو با مدیرمسئول الشرق الاوسط – عکس از الشرق الاوسط

وزیر خارجه چین در گفت‌وگو با مدیرمسئول روزنامه الشرق الاوسط تأکید کرد که توافق حاصل شده پیشرفت قابل توجهی‌ در حل پرونده هسته‌ای ایران به شمار می‌رود.

عادل الطریفی مدیرمسئول روزنامه الشرق الاوسط در حاشیه دیدار سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد و رئیس هیئت وزیران و وزیر دفاع عربستان سعودی از پکن با وانگ یی وزیر خارجه چین گفت‌وگوی مفصلی انجام داده است که بخشی از آن موضوعاتی چون ایران و موضع چین در قبال بحران سوریه اختصاص یافته است.

وزیر خارجه چین در پاسخ به سوال الطریفی درباره موضع پکن در قبال برنامه هسته‌ای ایران گفت: موضع ما درباره برنامه هسته‌ای ایران ثابت و روشن است و ما با دست یابی و یا پیشرفت سلاح هسته‌‌ای توسط ایران مخالف هستیم و از ایده خاورمیانه بدون سلاح کشتار جمعی حمایت می‌کنیم.

وانگ افزود: پس از ۱۰ سال رایزنی، ۵+۱ و ایران به توافقی اولیه دست یافته‌اند و این مسئله پیشرفت قابل توجهی در تلاش‌های دیپلماتیک بعد از بحرانی شدن پرونده هسته‌ای ایران به شمار می‌آید.

وی تأکید کرد که اخیرا نیز کشورهای ۵+۱ و ایران دور تازه‌ای از مذاکرات برای دست یابی به توافقی نهایی را آغاز کرده‌اند و همه طرف‌های مذاکرات باید به نگرانی دیگر طرف‌ها توجه کنند و اختلاف نظرهایشان را حل کنند و تلاش کنند که به پیروزی جمعی دست پیدا کنند.

وزیر خارجه چین تأکید کرد که دست یابی به توافقی همه جانبه درباره پرونده هسته‌ای ایران که این پرونده را برای همیشه و از ریشه حل کند به نفع ایران و همه منطقه است و از همه کشورها می‌خواهیم که به تعهدهای بین المللی خود پایبند باشند و به گفت‌وگو ها ادامه دهند.

وی تأکید کرد که تلاش برای ایجاد راه کاری سیاسی که نگرانی‌های همه طرف‌ها را در بر بگیرد ادامه دارد و ابراز امیدواری کرد که تهران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز اختلافاتشان را از راه گفت‌وگو و رایزنی از میان بردارند که روابط این کشورها نیز بهبود پیدا کند.

وزیر خارجه چین درپاسخ به سوالی درباره بحران سوریه و نقش پکن در حل آن گفت: بعد از گذشت سه سال از بحران سوریه همه طرف‌های بین المللی به این نتیجه رسیده‌اند که جنگ مشکل را حل نمی‌کند و گفت‌وگو برای رسیدن به راهکار سیاسی با وجود سختی‌های موجود تنها راهکار حل بحران سوریه است.

وی افزود: همانگونه که گفتم باید مذاکرات ژنو با تلاشی بدون توقف ادامه پیدا کند و محال است که با گذشت یک و یا دو نشست انتظار از بین رفتن کینه و نفرتی که در پی نبرد خونین نظامی ایجاد شده را داشت و جامعه جهانی باید همه طرف‌های سوری را برای اجرای دور سوم مذاکرات در اسرع وقت تشویق کنند و تا به دست آمدن نتیجه لازم به مذاکرات ادامه دهند تا صلح در سراسر سوریه ایجاد شود و آینده مردم این کشور نیز تضمین شود.

وی همچنین تأکید کرد که پکن با توجه به اینکه عضو دائم سازمان ملل است به منشور سازمان ملل درباره عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر پایبند است.

وزیر خارجه چین همچنین با تأکید بر تلاش‌های پکن در جلب توجه سازمان ملل به شرایط بحرانی آوارگان و مردم سوریه افزود که این کشور در زمینه نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه نیز همکاری می‌کند و تعدادی از کشتی های چینی در در دریای مدیترانه در حال نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه است.