اخضر ابراهیمی - عکس از خبرگزاری فرانسه

اخضر ابراهیمی – عکس از خبرگزاری فرانسه

اخضر ابراهیمی نماینده دبیر کل سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ایران روز یکشنبه وارد تهران شد.

وی قرار است با بعضی مقامات ایرانی از جمله محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و نیز امیردریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

ابراهیمی در این سفر درباره حل سیاسی بحران سوریه و همچنین کمک‌های انسان دوستانه ایران به این کشور با مقامات ایرانی گفت‌وگو و تبادل نظر می‌کند.

محمد جواد ظریف روز شنبه تاکید کرده بود: «ایران از تلاش های اخضر ابراهیمی برای حل مسالمت آمیز و سیاسی بحران سوریه حمایت می کند.»

ظریف که پس از دیدار با همتای یونانی خود سخن می گفت در این باره گفت: «هیچ راه حل غیر سیاسی را نمی توان برای بحران کنونی سوریه در نظر داشت.»

وی درباره سفر اخضرابراهیمی به تهران، گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید داشته که بحران سوریه تنها از مسیر سیاسی قابل حل است و در این زمینه همواره به تلاش های معقول و منطقی برای رسیدن به راه حل سیاسی که البته در نهایت باید توسط مردم سوریه اتخاذ شود و دیگران باید به مردم این کشور براساس مبانی دموکراتیک کمک کنند، ادامه می دهد و برای هرگونه همکاری اعلام آمادگی می کند.»

دکتر سید جواد میری، تحلیلگر سیاسی و روابط بین الملل، درباره سفر اخضر ابراهیمی در تهران به شرق پارسی گفت : «با توجه به تحولات اخیر در منطقه و مناقشه اوکراین و جدال روسیه با غرب و عدم موضع گیری شفاف چین در قبال اوکراین، به نظر می رسد تحولات سوریه نیز همچنان تحت الشعاع این موارد قرار گیرد. لذا با چنین تحولاتی ایران توانسته از قدرت چانه زنی بیشتری برخوردار شود به خصوص اینکه طی صحبتهایی که اخیرا رئیس جمهور روسیه و ایران داشتند فضای ارتباط ایران و روسیه بسیار تسهیل شده است.»

وی افزود: “با چنین موقعیتی، استراتژی ایران در سوریه همچنان بر حمایت از اسد تا پایان ریاست جمهوری وی پابرجاست و ایران از این موضع عقب نشینی نمی کند چرا که چیزی به دست نیاورده که بخواهد اسد را از دست بدهد”.

دکتر میری خاطرنشان کرد: «به نظر نمی رسد که حضور ابراهیمی چندان تاثیری در روند مناقشه سوریه داشته باشد و ابراهیمی بخواهد امتیازات و یا پیشنهادهای ویژه ای ارائه دهد».

به گفته دکتر میری، ایران طی این مدت سعی کرده است که تامین امنیت منطقه ای و بالانس قدرت را همچنان به نفع خود نگه دارد لذا به این سهولت نمی خواهد این بالانس را از دست دهد.

وی همچنین دراین مورد تاکید کرد : «بعید به نظر می رسد که اسد در انتخابات بعدی شرکت کند. اما هر فرد دیگری که در این انتخابات شرکت کند باید فردی قدرتمند باشد که بتواند مشکلات جدی داخلی و بین المللی سوریه اعم از ویرانی های جنگ، آوارگان و گروه های معارض را حل کند».