کاترین اشتون - عکس از خبرگزاری آلمان

کاترین اشتون – عکس از خبرگزاری آلمان

یکی از اعضای شورای مرکزی حزب مشارکت ایران اسلامی، درباره تشکیل کمیته حقیقت یاب سفر اخیر خانم اشتون به ایران گفت: «حساسیت بیشتر [به حواشی این سفر] موجب می شود که ایران را ضربه پذیر نشان دهیم و این فضای واهمه ای که به وجود آمده بیشتر نشان دهنده نقطه ضعفهای ماست.

احمد شیرزاد، نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی ایران در گفتگو با شرق پارسی گفت: «حتی اگر مشخص شود که ملاقات اشتون با فعالین حوزه زنان که بسیار هم بی خطر از جنبه جهانی بودند با هماهنگی وزارت خارجه و اطلاعات بوده و یا این کار به صورت سرخود توسط گروه اروپایی صورت گرفته، نباید تا این اندازه حساسیت وجود داشته باشد».

وی افزود: «به نظر من هیاهویی که درمورد سفر اشتون به تهران بلند شده است به زودی فروکش خواهد کرد. دیداری که خانم اشتون با برخی از فعالین حوزه زنان داشته چندان موضوع مهمی نبوده که بخواهد کمیته حقیقت یاب برای آن تشکیل شود. این کمیته در نهایت می خواهد به پاسخ این پرسش برسد که وزارت اطلاعات و یا وزارت خارجه در جریان بوده اند یا خیر».

شیرزاد در ادامه با اشاره به این که بسیاری از مسئولین مختلف حکومتی ایران در سفرهای خود به کشورهای مختلف جهان با گروه های مخالف و اپوزیسیون آن کشورها ملاقات می کنند گفت: «من به خاطر دارم که آقای هاشمی رفسنجانی در دیداری که از عربستان سعودی داشتند با اقلیت شیعه آنجا دیدار کردند و هیچ مشکلی هم به وجود نیامد. بسیاری از مسئولین کشور ما در ملاقاتهای خود با کشورهای دیگر با اقلیت شیعه و مسلمانان و اپوزیسیون آن کشور دیدار می کنند و ما نباید نسبت به چنین مسائلی حساس باشیم.»

به گزارش ایسنا، در جلسه صبح روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران برای بررسی حواشی سفر اشتون به ایران محمود علوی وزیر اطلاعات و مجید تخت‌روانچی معاون وزیر خارجه ایران حضور پیدا کردند اما به علت قانع نشدن نمایندگان از توضیحات ارائه شده مقرر شد کمیته‌ای‌ حقیقت‌یاب برای بررسی دیدارهای انجام شده در سفر اشتون به تهران تشکیل شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران پس از این جلسه گفت: «عمده‌ترین محورها و اظهارات نمایندگان حول این محور بود که این دیدارها عزت و غرور ملی را لکه‌دار کرد و چرا باید این ملاقات‌ها انجام می‌شد؟ آیا ملاقات خانم اشتون با فتنه‌گران پیش شرط بوده است؟ این موضوعی است که برخی منابع به آن اشاره کرده‌اند.»

به گفته نقوی‌حسینی، سوال دیگر نمایندگان این بود که آیا وزارت خارجه در جریان این ملاقات‌ها بوده است و اینکه چرا دو وزارت خارجه و اطلاعات از انجام این ملاقات‌ها جلوگیری نکردند؟

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اوایل هفته گذشته در جریان سفر به ایران با بعضی فعالان زن ایرانی دیدار کرد، دیداری که همانطور که انتظار می رفت با واکنش تند بعضی مقامات این کشور رو به رو شد.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران در پی دیدار اشتون با شماری از زنان ایرانی در مورد حقوق بشر، گفت: “ملاقات اشتون با برخی افراد معلوم الحال بمنزله نقض قوانین دیپلماسی و مقدمه سازی برای دخالت‌های بعدی است.”

کاترین اشتون در جریان آن سفر، با نرگس محمدی از فعالان حقوق زن و گوهر عشقی مادر ستار بهشتی یکی از زندانیان کشته شده در اوین دیدار کرده است.

اشتون یکشنبه گذشته در بیانیه ای به دیدار خود با فعالان زن در ایران اشاره کرده و گفته است: “کسی نباید تعجب کند که در سفر من تمرکز زیادی بر موضوع حقوق بشر بود، با فعالان زن درباره شرایط زنان در ایران گفتگو کردم؛ فعالیت‌هایی که از روزنامه‌ نگاری تا کمک به پناهندگان افغان، بخش‌های مختلف جامعه مدنی را در بر می‌گیرد.”

از سوی دیگر ابراهیم آقا محمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری دانا، با بیان اینکه دیدار اشتون با نرگس محمدی به بهانه دیدار با فعالان زن ایرانی قابل توجیه نیست اظهار داشت: این مسئله برای ما جای تعجب دارد.

اشتون که ۵ فعال زن دیگر را نیز در ابتدای سفر خود به تهران ملاقات کرده است به خبرنگار بی بی سی گفت: «برای من به طور خاص خیلی مهم بود که هم زمان با روز جهانی زن از این زنان بشنوم از نظر آنها چطور می توان شرایط را تغییر داد.»

در حالی که وزارت امور خارجه ایران ضمن اظهار بی‌اطلاعی از دیدار اشتون با فعالان زن، سفیر اتریش را برای اعتراض به انجام این دیدارها احضار کرد، مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون در گفتگو با خبرگزاری تسنیم با تاکید بر مشخص بودن خواست اشتون برای دیدار با جامعه مدنی ایران گفت: «وی در تمام سفرهای خود این کار را انجام می دهد و این امر نباید برای هیچ کس تعجب آور باشد.»

داریوش قنبری، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ایران در دوره های هفتم و هشتم و عضو فراکسیون اصلاح طلبان، در این باره به شرق پارسی گفت: «دیداری که خانم اشتون با برخی از چهره هایی که زندانی سیاسی بودن بحثهای زیادی را در ایران به پا کرد. با توجه به جناح های مختلف سیاسی که در ایران وجود دارد برخی از جناح ها که از قدرت بازماندند و حتی سایه قدرت آنها کمتر شده حساسیت بیشتری از خود نشان دادند و به دنبال زیر سئوال بردن فعالیتهای دولت به خصوص در حوزه هسته ای هستند.»

این عضو مرکزی حزب مردم سالاری ایران افزود: «نباید از چنین دیدارهایی واهمه و نگرانی داشته باشیم باید با صبر و متانت بیشتری فضا را برای چانه زنی های سیاسی و دیپلماتیک فراهم کنیم. حساسیتهای بیش از اندازه مانع از بروز حقیقت می شود.»

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا امکان استیضاح وزیر امورخارجه ایران وجود دارد، گفت: «بسیار بعید است، اما بسیاری از تندروهای مجلس ایران به دنبال استیضاح مردان کابینه روحانی هستند تا دولت را ناکارآمد جلوه دهند.»

واکنش ها به دیدارهای اشتون در ایران به مقامات و مجلس این کشور محدود نمی شود. مردم تهران از روز چهارشنبه گذشتته باز هم شاهد چند بیلبورد در سطح خیابان های شهر هستند که نیمی از چهره کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را چسبیده به چهره «صدام‌حسین»، دیکتاتور سابق عراق نشان می‌دهد.