مسکو لیستی از کسانی که آن ها را «مخالفان سوری» می شمارد به شرکای خود در «نشست وین» ارسال می کند

استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه در حال سخن گفتن با خبرنگاران در دمشق – عکس از خبرگزاری فرانسه

استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه در حال سخن گفتن با خبرنگاران در دمشق – عکس از خبرگزاری فرانسه

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز گذشته از روسیه خواست تا به جستجو برای یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه کمک کند، و تنها به حمایت از بشار اسد رئیس جمهور سوریه اکتفا نکند. کری، که در سفر به  قزاقستان سخن می گفت، افزود که روسیه و ایالات متحده، موفق شدند در نشست هفته گذشته وین به پیشرفت قابل توجهی در مورد حل و فصل بحران سوریه دست یابند، با این حال کری هشدار داد: «اگر هدف اصلی روسیه در حمایت از رژیم اسد باشد، غیر ممکن است به راه حلی دست یافت».

کری این ناممکن را با موضع عربستان سعودی، ترکیه، قطر و مخالفان سوری ربط داد که از جنگ بر ضد اسد دست نمی کشند. کری تأکید کرد: «تنها راه پایان دادن به جنگ، دعوت از اسد برای مقاومت نکردن در برابر تشکیل حکومت جدید است؛ چرا که او می تواند برای نجات کشورش کمک کند». وی وجود روسیه تنها برای حمایت از نظام را منجر به پدید آمدن قضایای جدیدی در منطقه دانست.

در همین راستا، استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه، در پایان سفرش به دمشق ، خواستار آتش بس برای ساختار تلاش های دیپلماتیک انجام شده در وین برای پایان دادن به درگیری شد.

از سوی دیگر ، ماریا  زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، لیستی از نامهایی که آن ها را سازمان های مخالفان سوری می شمارد، به کشورهای شرکت کننده در نشست وین ارائه داد. زاخارووا گفت: «وزارت خارجه روسیه  وظیفه خود را انجام داد و لیستی متشکل از ۴۰ گروه از گروه های مخالفان سوری آماده کرد و آن را برای شرکا ارسال کرد، و توپ در حال حاضر در زمین بازی آن ها است، و آن ها باید پاسخ خود را به این لیست که عملاً تمامی «نیروهای مسالمت آمیز» را در بر می گیرد بدهند».

اما در زمینه میدانی، جنگنده های نظامی سوریه، بمباران شهر دوما در غوطه شرقی را صبح روز گذشته از سر گرفتند، که این بمباران منجر به کشته شدن چندین غیر نظامی، از جمله سه کودک شد. در حالی که نبردها در شمال ادامه دارد، یک منبع برجسته در ارتش آزاد سوریه برای «الشرق الأوسط» فاش کرد که مخالفان سوری، مبارزانی آفریقایی را رصد کردند که در صف نیروهای نظامی مبارزه می کردند. این منبع تأکید کرد: «این شاخص جدید، نمونه جدیدی  از مزدوران رژیم را، پس از مبارزان ایرانی، افغانی و مبارزان حزب الله لبنان نشان می دهد».