دولت یمن ۵ نفر را برای کمیسیون آماده سازی«ژنو» معرفی می کند و تغییر مذاکرات به «آتش بس» را رد می کند

یک یمنی در حال حمل یک مجروح حملات موشکی حوثی ها بر مناطق مسکونی در شهر تعز – عکس از گیتی

یک یمنی در حال حمل یک مجروح حملات موشکی حوثی ها بر مناطق مسکونی در شهر تعز – عکس از گیتی

در حالی که اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده دبیر کل سازمان ملل به یمن خود را برای دادن گزارشی از تلاش های انجام شده برای سازماندهی گفتگوهای جدید میان دولت یمن از یک سو، و گروه حوثی و حزب کنگره خلق از سوی دیگر، در مقابل شورای امنیت سازمان ملل آماده می کند، منابع دیپلماتیک برای «الشرق الأوسط» فاش کردند که فرستاده سازمان ملل با عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن و حکومت کشورهای خلیجی مرتبط با قضیه یمن، برنامه تشکیل «نیروهای عربی- خلیجی» را مورد بحث قرار می دهد تا حفاظت از امنیت و ثبات در شهرهایی که شبه نظامیان حوثی از آن ها خارج می شوند را به عهده بگیرند و همچنین بر تحویل دادن سلاح شورشیان بر طبق قطعنامه ۲۲۱۶ نظارت کنند.

ایده های مطرح شده شامل بقای «نیروهای عربی- خلیجی» برای مدتی نامحدود است تا دولت یمن بتواند نیروهای امنیتی خود را مجدداً بازسازی کند، و کنترل شهرهای یمن و بنادر دریایی و هوایی را به دست گیرد و آموزش و آماده سازی و مسلح کردن نیروهای ارتش ملی را برای به دست گرفتن وظایف حفظ امنیت پس از مرحله انتقالی به پایان برساند. این منابع همچنین وجود فشارهای بین المللی بر شورشیان جهت آزادی بازداشت شدگان، از جمله وزیر دفاع را به عنوان حسن نیت آن ها پیش از، از سرگیری مذاکرات صلح و رسیدن به راه حل سیاسی تایید کردند.

«الشرق الأوسط» همچنین اطلاع یافت که دولت یمن ۴ یا ۵ نامزد را برای مشارکت در کمیسیون فنی مشترک که وظیفه آماده سازی مذاکرات  را دارد معرفی خواهد کرد. قرار است این مذاکرات در ژنو برگزار شود. این منابع ذکر کردند که دولت یمن تمایل دارد که مذاکرات پیش رو را «مشاوره» توصیف کند، و همچنین تغییر دادن آن را به یک مناسبت برای اعلام آتش بس رد می کند، زیرا در این صورت شورشیان خواهند توانست نیروهای خود را مجدداً باز سازی کنند و بدون اجرای قطعنامه سازمان ملل وقت را تلف کنند.

در همین راستا، یاسین مکاوی، مشاور رئیس جمهور یمن به «الشرق الأوسط» گفت: « مشاورات  آینده با هدف آماده سازی یک جدول زمانی برای اجرای قطعی قطعنامه سازمان ملل متحد است و عملیات نظامی تا تسلیم شدن حوثی ها و نیروهای علی عبد الله صالح (رئیس جمهور سابق یمن) ادامه خواهد داشت».