بحاح با ولد الشیخ در ریاض دیدار کرد و بر علاقمندی دولت مشروع به صلح تأکید کرد

 سربازان حامی دولت در حال گشت زنی در خیابان های مأرب به هنگام سفر خالد بحاح معاون رئیس جمهور یمن به این شهر – عکس از رویترز

سربازان حامی دولت در حال گشت زنی در خیابان های مأرب به هنگام سفر خالد بحاح معاون رئیس جمهور یمن به این شهر – عکس از رویترز

دولت یمن روز گذشته مجدداً بر آمادگی صادقانه خود برای تحقق صلح در کشور تأکید کرد. با این حال برخی منابع دیپلماتیک که «الشرق الأوسط» با آن ها سخن گفت اشاره کردند که هیچ نشانه هایی از اعلام تاریخ مذاکرات مورد انتظار بین دولت و شورشیان وجود ندارد.

خالد بحاح نخست وزیر یمن روز گذشته تأکید کرد که رهبران دولتی با نیت صادقانه آماده صلح هستند و به متوقف شدن جنگ در نزدیک ترین زمان ممکن علاقمند هستند. بحاح طی استقبال از اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن در ریاض گفت: «تمامی نیروهای ائتلاف به دنبال بازگشت امنیت و ثبات به یمن هستند، و همه ما در مقابل فرصتی برای ایجاد صلح واقعی و پایدار قرار داریم». وی ادامه داد: «هیئت رسمی دولت نباید بدون تحقق این امر از مأموریت آینده خود بازگردد، و همه برای ارائه هر چیزی که می تواند به بازگشت دولت و تحکیم امنیت و ثبات در تمام نقاط کشور کمک کند آمادگی کامل دارند».

در همین راستا، یک دیپلمات رسمی گفت: «توپ در زمین بازی حوثی ها قرار دارد اما آن ها پاسخ به خواسته های فرستاده سازمان ملل را به تأخیر می اندازند و در هر مذاکراتی که بین آن ها و ولد الشیخ صورت می گیرد خواسته های جدیدی مطرح می کنند». این دیپلمات افزود: «رهبران حوثی هیچ گونه نیت صادقانه ای برای اجرای قطعنامه «۲۲۱۶» شورای امنیت نشان نمی دهند و به عملیات نظامی خود بر ضد غیر نظامیان به خصوص در شهر تعز ادامه می دهند».

فرحان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز به نوبه خود به «الشرق الأوسط» گفت: «تا کنون تاریخی برای مذاکرات صلح نداریم، اما فرستاده سازمان ملل به تلاش ها و سفرهای خود بین ریاض و مسقط برای انجام گفت و گو بین طرف های یمنی در خصوص برگزاری مذاکرات مستقیم ادامه می دهد». وی افزود: «هنوز هم امیدواریم این مذاکرات به زودی برگزار شود».

از سوی دیگر، مقاومت مردمی با گذشت یک سال از فعالیت های خود تحت عنوان «مقاومت آزال»، برای اولین بار هویت خود و رهبران خود را در صنعا اعلام کرد، و به همین منظور مراسمی در مأرب برگزار کرد.