واشنگتن: هیچ شواهدی برای اقدام تروریستی وجود ندارد… مصر: تحقیقات یک سال ادامه خواهد داشت

 ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حال شنیدن گزارش ماکسیم سوکولوف وزیر حمل و نقل و رئیس کمیته تحقیقات دولتی در مسکو در خصوص فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری روسیه در مصر  - عکس از آژانس عکس خبری اروپا

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حال شنیدن گزارش ماکسیم سوکولوف وزیر حمل و نقل و رئیس کمیته تحقیقات دولتی در مسکو در خصوص فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری روسیه در مصر – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

شرکت هواپیمایی روسیه ، مالک هواپیمای ایرباس ۳۲۱ ، که روز شنبه گذشته در مصر سقوط کرد ، اعلام کرد که این هواپیما در وضعیت فنی بسیار خوبی قرار داشت، که می توان این حادثه، که منجر به کشته شدن ۲۲۴ نفر شد، را به علت «عامل خارجی» تفسیر کرد. مسؤلان شرکت هواپیمایی، که «متروجت» نام دارد، از افشای نوع «عامل خارجی»، و ربط دادن آن با فرضیه ای مانند «تروریسم» خود داری کردند.

با این حال، آژانس فدرال روسیه (رزا ونیز)، که مسئولیت حمل و نقل هوایی در روسیه را به عهده دارد، با کم کردن تأثیر گذاری توضیحات صادره از شرکت «متروجت»، این توضیحات  را «زود هنگام» دانست. آلکساندر نیرادکو، مدیر این آژانس گفت: « در حال حاضر هیچ توجیهی برای نتیجه گیری در مورد علل سقوط هواپیما وجود ندارد». وی افزود: «هنوز هم بسیاری از تحقیقات در زمینه آزمایش و تجزیه و تحلیل باقی مانده لاشه هواپیما و جعبه های سیاه آن باقی مانده است».

اما آن چه معما را پیچیده تر کرد، اظهارات یک منبع از کمیته مسئول چک کردن محتویات جعبه های سیاه هواپیمای سانحه دیده بود، که روز گذشته گفت: «این هواپیما مورد هجوم خارجی قرار نگرفته است، و خلبان آن، پیش از خارج شدن هواپیما از صفحه رادار، هیچ درخواست کمک ارسال نکرده بود». این اظهارات ضد و نقیض، یک روز پس از اظهارت ویکتور سورچینکو، رئیس کارشناسان روسی شرکت کننده در تحقیقات صورت گرفت که اعلام کرده بود، هواپیما به دلایلی که هنوز ناشناخته است، «در هوا» متلاشی شد، و این امر پراکندگی لاشه هواپیما در منطقه ای به مساحت ۲۰ کیلومتر مربع را توجیه می کند.

از سوی دیگر، محمد رحمه، سخنگوی وزارت حمل و نقل هوایی مدنی مصر، تأکید کرد که زمان مشخصی برای اعلام نتایج تحقیقات وجود ندارد. وی در اظهاراتی به «الشرق الأوسط» توضیح داد: « ممکن است کمیته تحقیقات وظیفه خود را هفته آینده به اتمام برساند، و شاید یک ماه دیگر، و یا حتی یک سال کامل زمان ببرد تا تحقیقات کامل شود».

در همین راستا، جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در واشنگتن، روز گذشته اعلام کرد: «تا کنون هیچ نشانه ای از تروریستی بودن سقوط هواپیمای روسی وجود ندارد».