استفاده از پایگاه هوایی «العند» برای آزادی شهرها و رویارویی با تروریستها

سرلشکر دکتر ناصر الطاهری معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یمن

سرلشکر دکتر ناصر الطاهری معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یمن

در حالی که تدارکات نظامی برای آزاد سازی استان تعز یمن از دست شورشیان وارد مرحله پیشرفته ای می شود، سرلشکر دکتر ناصر الطاهری معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در یمن تأکید کرد که عملیات آزاد سازی تعز از زمان آغاز آن ، بیش از ۱۴ روز طول نخواهد کشید. وی اشاره کرد که مقاومت مردمی موفق شدند شکاف هایی ایجاد کنند که نیروهای مسلح را قادر ساخت مجموعه هایی برای حمایت از آن ها در نبرد با شبه نظامیان حوثی و علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق، اعزام کند.

سرلشکر الطاهری، در گفت و گو با «الشرق الأوسط» تأکید کرد که یک تیپ نظامی در صنعا پایتخت یمن تأسیس شد که در مرحله آینده برای آزاد سازی شهر  بر آن تکیه خواهد شد. وی افزود که از زمان آزاد سازی عدن، با حکم ریاست جمهوری چهار تیپ جدید تأسیس شد.

اما در مورد تلاش ها برای آزادی محمود الصبیحی، وزیر دفاع ربوده شده توسط شورشیان، معاون ستاد کل گفت که نیروهای مسلح برای آزادی او از واسطه کمک گرفت و در این باره  تمامی گزینه ها را به حوثی ها ارائه داد، اما آن ها بر خواسته خودشان پافشاری کردند ، اما خواسته های آن ها را نمی توان محقق کرد،. وی اشاره کرد که نیروهای مسلح موفق شدند برخی از افسران ارتش که نزد حوثی ها اسیر بودند را آزاد کنند.

در زمینه میدانی، منابعی از مقاومت و ارتش ملی، بر شروع واقعی عملیات آزاد سازی تعز ، سومین شهر بزرگ یمن، با همکاری نیروهای ائتلاف عربی، تأکید  کردند. تدارکات برای عملیات آزاد سازی تعز طی چند روز گذشته، با انجام دو عملیات فرود هوایی پوششی توسط نیروهای ائتلاف افزایش یافت؛ که شامل سلاح های کیفی و مهمات به علاوه ورود خودروهای زرهی از طریق گذرگاه های مختلف زمینی می باشد.

برخی کارشناسان نظامی بر اهمیت «تأمین» پایگاه هوایی «العند»، واقع در استان لحج، تأکید کردند تا برای عملیات آزاد سازی تعز، و عملیات دیگر در استان های مجاور، به علاوه مبارزه با گروه های تروریستی مورد استفاده قرار گیرد. سرلشکر قاسم عبد الرب العفیف، رئیس سابق ستاد نیروهای مسلح جنوب یمن ذکر کرد که پایگاه هوایی «العند»، نیاز مبرم به حمایت امنیتی دارد، که شامل دور نگهداشتن آن از حد برد توپخانه و موشک های کوتاه برد است، به طوری که بتواند مأموریت های رزمی در جبهه های مختلف در شرق، مرکز و غرب را انجام دهد.

این فرمانده نظامی به نقشی که پایگاه هوایی العند در عملیات تعقیب و گریز گروه های تروریستی در اشکال مختلف آن می تواند داشته باشد اشاره کرد و گفت که این پایگاه می تواند به ارائه حمایت لوجستیک از پایگاه و همچنین انجام مأموریت های نجات و شناسایی و غیره را داشته باشد.