ریاض – الشرق الاوسط آنلاین

ملک سلمان بن عبدالعزیز خادم حرمین شریفین و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در دیدار روز یکشنبه (۲۱ مه) در ریاض درباره همکاری های تازه استراتژیک در قرن ۲۱ در راستای تامین منافع دو کشور به توافق رسیدند.

در بیانیه مشترک دو طرف به دنبال این نشست آمده است خادم حرمین شریفین و رئیس جمهوری آمریکا به توافق در مورد گسترش همکاری ها بر پایه اعتماد متقابل دست یافتند، چشم انداز استراتژیک مشترک روند تازه ای برای ایجاد صلح در خاورمیانه ترسیم می کند و توسعه اقتصادی و بازرگانی و دیپلماتیک را مد نظر دارد.

این بیانیه افزود در این راستا، گروهی برای رایزنی با حضور خادم حرمین شریفین و رئیس جمهور آمریکا یا نمایندگانی از سوی این دو برای ترسیم روند این همکاری تشکیل می شود.

سران این دو کشور بر لزوم اقدام برای ارائه طرح های تازه در راستای مقابله با تندروی و حمایت مالی تروریسم و نیز مقابله با دشمنان مشترک و تعمیق روابط دو جانبه کنونی تاکید نمودند.

سران دو کشور ضمن تاکید بر اینکه دخالت های ایران عامل تهدیدی برای منطقه و جهان است گفتند بازبینی در برخی از مفاد برجام ضروری به نظر می رسد چرا که برنامه موشک های بالستیک ایران امنیت کل جهان را در معرض تهدید قرار داده است.

به گفته این بیانیه نشست سران دو کشور بر لزوم خلع سلاح گروه های تروریستی و در صدر آنها گروه موسوم به “حزب الله” و گسترش همکاری میان ائتلاف جهانی ضد داعش و ائتلاف اسلامی و لزوم حفظ یکپارچگی سوریه و ایجاد راهکاری برای جنگ سوریه بر پایه ژنو تاکید نمود.

سران دو کشور در مورد لزوم همکاری مشترک برای ایجاد راهکاری برای بحران یمن به توافق رسیدند.

ریاض و واشنگتن بر اهمیت سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی و عربستان سعودی در حوزه انرژی تاکید کردند.

این بیانیه یادآور شد ملک سلمان و پرزیدنت ترامپ درباره روابط تنگاتنگ تاریخی و استراتژیک بین دو کشور که در هشت دهه گذشته در کلیه سطوح رشد کرده گفت وگو کردند.