داعش سر روزنامه نگار آمریکایی را برید

لندن – الشرق الاوسط آنلاین: گروه «داعش» دیروز سه شنبه ویدیویی به عنوان «پیامی به آمریکا» منتشر کردند. در این ویدیو که دولت آمریکا را خطاب قرار می دهد آمده است: گزینه های دشوار پیش روی رییس جمهور باراک اوباما است که نقش آمریکا در عراق و موضع ملت آمریکا در قبال آن را در مرحله آینده تعیین می کند. این گزینه ها شاید وی را به ادامه درگیری ها سوق بدهد. درگیری هایی که اوباما پیش از رسیدن به قدرت به پایان بخشیدن به آن ها تعهد داده بود.

در این ویدیو فیلم سر بریدن جیمز فولی روزنامه نگار آمریکایی به دست یکی از افراد «داعش» و عکس روزنامه نگار دیگری نیز نمایش داده شده است. آنها در این ویدیو تهدید کرده اند که زنده ماندن روزنامه نگار دوم بستگی به اقدامات بعدی آمریکا در عراق دارد.

در آغاز این ویدیوی پنج دقیقه ای دستور باراک اوباما مبنی بر حمله هوایی به سازمان منتشر شده است. در ادامه این ویدیو خلاصه ای از یکی از حملات هوایی جنگنده های آمریکایی و سپس پیام دو دقیقه ای روزنامه نگار آمریکایی آمده است. در پایان نیز اقدام سر بریدن یکی از عناصر «داعش» منتشر شده که لباس مشکی پوشیده و به لهجه انگلیسی صحبت می کند.

این درحالی است که هیچ بیانیه علنی درباره این ویدیو از سوی اوباما به منظور اطمینان از درستی آن منتشر نشده است.

کیتلن هایدن سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد «اگر این اقدام واقعا صورت گرفته باشد ما از کشته شدن یک روزنامه نگار آمریکایی بیگناه احساس بیم و وحشت می کنیم و به خانواده و دوستان وی صادقانه تسلیت می کنیم.»

در این پیام نفرت انگیز هیچ گونه تردیدی وجود ندارد. این پیام هشداری نسبت به پاسخ کوبنده تری است که آمریکایی ها را مورد هدف قرار خواهد داد. ویدیوی «داعش» پس از حمله هوایی دو هفته ای آمریکا به مواضع تندروها منتشر شده است. این حملات پیشروی «داعش» در عراق را متوقف کرد. «داعش» از ژوئن گذشته حدود یک سوم عراق را بدون هیچ گونه مقاومت سرسختانه ای تصرف کرده است.

به گفته وبسایت «گلوبال پست» بوستن آمریکا نیروهای مسلح فولی ۴۰ ساله را در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۲ در شمال سوریه ربودند. فولی در حال حرکت به سوی مرزهای بین سوریه و ترکیه بود. فولی برای وبسایت «گلوبال پست» فعالیت می کرد. فولی در خاومیانه به مدت پنج سال فعالیت می کرد. وی پیش تر در لیبی ربوده و سپس آزاد شده بود.

استیون سوتلوف نام روزنامه نگاری است که در پایان ویدیو حاضر شده است. استیون در ژوئیه ۲۰۱۳ در شمال سوریه ناپدید شد. وی برای مجله «تایم» و روزنامه های دیگری فعالیت می کرد.

دایان فولی در پیامی که در صفحه فیسبوک فولی منتشر شده گفته است «ما به پسرمان فولی بسیار افتخار می کنیم. چرا که وی زندگی خود را وقف نشان دادن رنج ها و دردهای ملت سوریه به دنیا کرد».

دایان افزود «ما از ربایندگان درخواست می کنیم تا گروگان های دیگر را اعدام نکنند. آنها همانند جیم بیگناه هستند. آنها هیچ گونی قدرتی برای کنترل سیاست های آمریکا در عراق یا سوریه یا هیچ جای دیگر دنیا ندارند.»

پیش از این «داعش» هیچ شهروند آمریکایی را علنی اعدام نکرده بود. این ویدیو پس از از سرگیری حملات هوایی به عراق توسط ایالات متحده در ماه جاری منتشر شده است. این نخستین اقدام نظامی آمریکا پس از ترک عراق توسط نیروهای آمریکایی در ۲۰۱۱ به شمار می رود.