طرف‌های گفت‌وگو بارها در کشورهای مختلف، به ویژه در وین، پایتخت اتریش گرد هم آمده‌اند (عکس آرشیوی آوریل 2013 در وین)

طرف‌های گفت‌وگو بارها در کشورهای مختلف، به ویژه در وین، پایتخت اتریش گرد هم آمده‌اند (عکس آرشیوی آوریل ۲۰۱۳ در وین)

مذاکره‌کنندگان ایران و گروه ۱+۵ به وین، پایتخت اتریش رفتند تا آخرین دور مذاکرات هسته‌ای پیش از ضرب الاجل سوم آذر، برای رسیدن به توافقی جامع در مورد برنامه اتمی ایران را برگزار کنند.

به گفته مقامات ایران و آمریکا این جلسه ها که با هدف پایان دادن به مناقشه‌ای ۱۲ ساله برگزار می شود، مستلزم تصمیم‌گیری‌های دشوار است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در این باره گفته است: «در صورتی که طرف مقابل، اراده سیاسی را برای اتخاذ تصمیم سخت داشته باشد، هنوز این امکان هست که به توافق دست یافت. اما ارائه خط قرمزهای بی‌معنا که برای خوشامد گروه‌های فشار است، نه کمکی به حل مشکل می‌کند و نه کمکی به عدم اشاعه [سلاح‌های اتمی].»

همتای آمریکایی ظریف از ایران خواسته است که تمام تلاش ممکن را بکند تا صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی اش تضمین شود.

ظریف در گفتگویی با ایرنا در این باره گفت: «وارد مرحله آخر مذاکرات شدیم. فکر می کنم همانطور که از ابتدا گفتیم در صورتی که طرف مقابل اراده سیاسی برای رسیدن به راه حل داشته باشد، پیشنهادهای متعددی برای اینکه اطمینان حاصل شود، برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است، وجود دارد و مطرح شده است.»

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا برای رایزنی درباره پرونده هسته‌ای ایران به اروپا سفر کرده امروز سه‌شنبه ۱۸ نوامبر در لندن با فیلیپ هموند، همتای بریتانیایی‌اش دیدار کرد.

وزارت خارجه بریتانیا پس از این دیدار بیانیه‌ای منتشر کرد که طی آن هموند خاطر نشان کرد امکان رسیدن به توافق جامع وجود دارد، اما تایید کرد «ما با توافق بد موافقت نمی‌کنیم.» او از ایران خواسته انعطاف‌پذیری بیشتری نشان دهد.

یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود دوشنبه اظهار امیدواری کرده بود این هفته مذاکرات به نتیجه برسد. به دنبال این ابراز نظر، خبرگزاری رویترز در گزارشی فاش کرد، مقام بلندپایه دیگری از دولت آمریکا که خواسته نامش فاش نشود، گفته ایران و کشورهای طرف گفت‌وگو درباره برنامه اتمی تهران، در مورد تمدید احتمالی آن گفت‌وگویی نکرده‌اند.

به گفته این مقام آمریکا «تمدید [مهلت مذاکرات]، در این لحظه، موضوع گفت‌وگوها نبوده و نیست.»

وندی شرمن، رییس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در وین اظهار داشت: «هم‌اکنون زمان آن رسیده است که کار را تمام کنیم.»

این نقل قول شرمن به گمانه زنی ها درباره احتمال تمدید مذاکرات قوت بخشید.

با گذشت یک سال از ادامه مذاکراتی که با رفع موقتی برخی تحریم‌ها و توقف برخی فعالیت‌های اتمی ایران همراه بوده است، گزارش‌ها و تحلیل‌ها این احتمال را مطرح کرده‌اند که دستیابی به توافق نهایی تا سوم آذر ماه (۲۴ نوامبر) ممکن نباشد و مهلت آن بار دیگر تمدید شود.

موارد اصلی مورد اختلاف میان طرف‌های مذاکره، میزان و ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران و همین طور زمان‌بندی رفع یا تعلیق تحریم‌هاست.

ظریف امروز سه‌شنبه‌ ۲۷ آبان در وین گفت: «بحث اصلی که مدت‌ها وقت همه ما را گرفته، حدود غنی‌سازی یعنی میزان و نحوه اوج گرفتن غنی‌سازی به سمت تامین نیازهای صنعتی و سوخت نیروگاه بوشهر بوده است نه اصل غنی‌سازی.»

وزیر امور خارجه ایران گفت موضوع تحریم‌ها هم مورد اختلاف است چون «گرایشی در کشورهای غربی به ویژه مقامات آمریکایی بوده که فکر می‌کنند تحریم‌ها برایشان منفعتی داشته و (بخشی از) راه‌حل است.»