عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران - عکس از ایرنا

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران – عکس از ایرنا

معاون وزیر خارجه ایران گفته است تهران در مذاکرات هسته ای به دنبال بازی برد- برد با غربی‌ها است و اگرچه در اصول نمی‌توان به دنبال برد – برد بود اما در تاکتیک می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ها،عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران روز یکشنبه گفت: «ما در این بازی برد – برد هیچ امتیازی نداده و نخواهیم داد. آنچه ما می‌پذیریم تنها انجام برخی اقدامات اعتمادساز است و اینکه ابهامات را پاسخ دهیم تا این که اطمینان حاصل شود برنامه نظامی هسته‌ای در کار نیست.»

وی توضیح داد: «برای ما اینکه برنامه صلح آمیز از جمله غنی سازی داشه باشیم و تحریم نباشیم برد بوده و برای آنها اگر اطمینان حاصل شود که سلاح هسته‌ای در کار نیست، برد است.»

عراقچی همچنین گفت که در مذاکرات هسته‌ای هدف ایران این است که «برنامه صلح آمیز هسته ای از جمله غنی سازی را تثبیت کند» و بهانه برای اعمال فشارهای بیشتر علیه ایران را از غرب بگیرد.

وی تاکید کرد: در مذاکرات هسته ای اجازه نداده‌ایم که هیچ موضوعی به غیر از هسته‌ای وارد شود.

عراقچی از سوی دیگر گفت که «مذاکرات با غربی‌ها نه شکست خورده و نه به بن بست رسیده است. مذاکرات ادامه دارد اگرچه هنوز به پیشرفت ملموسی نرسیده ایم که البته غیرطبیعی نیست.»

این در حالی است که بعضی منتقدان داخلی روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ از جمله حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان این مذاکرات را شکست خورده دانسته اند. وی در مطلبی در ۲۸ اردیبهشت – ۱۸ ماه مه – نوشت: «معلوم شد مذاکرات سه روزه ایران و ۵+۱ در وین، خوشبختانه بی‌نتیجه مانده است…این واقعیت قابل تردید نیست که مذاکرات هسته‌ای به دلایلی که پیش از این بارها گفته و نوشته‌ایم، هرگز به نتیجه مطلوب نمی‌رسد، اگرچه این مذاکرات دستاوردهای غیرهسته‌ای دیگری دارد که ادامه آن را توجیه می‌کند.»

مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی همانطور که از ابتدا انتظار می رفته است، با چالش های فراوانی روبرو است که یکی از آنها موضوع محتوای مذاکرات و مسائل مورد بحث است.

چندی پیش یک مقام ارشد آمریکا در وین، گفت که موشک‌های بالستیک ایران جزو مباحث مورد بحث در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ است.

این در حالی است که مقامات ایران بارها انجام مذاکره درباره موضوعات نظامی و موشکی ایران را رد کرده اند.

ایران و شش قدرت جهانی اوایل آذر سال گذشته به توافقی شش ماهه رسیدند که مطابق آن قرار شد ایران بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود را کند یا متوقف کند و در عوض برخی تحریم‌ها علیه این کشور سبک یا لغو شود.

مهلت این توافق آخر تیر به پایان می‌رسد.

آقای عراقچی چندی پیش گفته بود که اگر مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ تا سی تیر به نتیجه نرسد کار سخت‌ تر می شود، هرچند می‌شود “شش ماه دیگر مذاکرات را ادامه داد.”