عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران - عکس از خبرگزاری ایسنا

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران – عکس از خبرگزاری ایسنا

یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران از تغییر زمان و مکان نهمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ خبر داد و گفت بر اساس تصمیمات جدید این مذاکرات در مسقط برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ها، سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران روز یکشنبه اعلام کرد که مذاکرات ایران و ۱+۵ به سرپرستی محمد جواد ظریف و کاترین اشتون ۲۰ آبان در مسقط پایتخت عمان برگزار خواهد شد.

به گفته وی این مذاکرات پس از گفتگوهای سه‌جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور کاترین اشتون برگزار می‌شود که زمان برگزاری آن ۱۸ و ۱۹ آبانماه اعلام شده است.

اتحادیه اروپا پیش از این اعلام کرده بود که دور بعدی این مذکرات ۱۸ نوامبر (۲۷ آبانماه) در وین برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر جان کری وزیر خارجه آمریکا به تازگی در سخنرانی در نشستی موسوم به مجمع ایده‌های واشنگتن در واکنش به اظهارات سوزان رایس مشاور امنیت ملی این کشور که گفته شانس توافق هسته‌ای غرب با ایران ۵۰ درصد و یا کمتر است گفت: من در حال مذاکرات رو در رو و مستقیم با آقای ظریف هستم و نسبت به توافق با ایران امیدوارم اما ابراز خوشبینی نمی‌کنم.

کری همچنین درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: «اگر ما بتوانیم به توافق برسیم، جهان مکان امن‌تری خواهد بود؛ این موضوع نباید به موضوعی برای تصمیم‌گیری از منظر ایدئولوژیکی بدل شود».

کری گفت: در هفته‌های آینده که هفته هایی سرنوشت ساز است، معلوم می‌شود که آیا ایران می‌تواند تصمیم‌های دشوار بگیرد یا نه.

جان کری گفت: «ایران چهار مسیر برای رسیدن به بمب اتمی دارد و ما جلوی هر چهار مسیر را خواهیم بست؛ فردو، نطنز، (آب سنگین) اراک و اقدام مخفیانه».

وی خاطرنشان کرد: «ما در هر توافق احتمالی با ایران بسیار دقت خواهیم کرد و هر اقدام ما بر اساس توصیه‌ها و نظرات کارشناسان خواهد بود.»