کاترین اشتون در تهران - عکس از اسوشیتدپرس

کاترین اشتون در تهران – عکس از اسوشیتدپرس

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اوایل این هفته در جریان سفر به ایران با بعضی فعالان زن ایرانی دیدار کرد، دیداری که همانطور که انتظار می رفت با واکنش تند بعضی مقامات این کشور رو به رو شده است.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران در پی دیدار اشتون با شماری از زنان ایرانی در مورد حقوق بشر، گفت: “ملاقات اشتون با برخی افراد معلوم الحال بمنزله نقض قوانین دیپلماسی و مقدمه سازی برای دخالت‌های بعدی است.”

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار سیدمسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفت: “تحت هیچ بهانه‌ای اجازه دخالت غرب در امور داخلی ایران را نمی‌دهیم و مسئولین مربوط باید مراقبت کنند که طرف‌های مذاکره کننده از محدوده‌های تعیین شده عبور نکنند.”

وی گفت: “بهتر است اشتون در فکر بر طرف کردن مشکلات حقوق زنان در اتحادیه اروپا باشد.”

کاترین اشتون در جریان سفر اوایل این هفته به تهران، با نرگس محمدی از فعالان حقوق زن و گوهر عشقی مادر ستار بهشتی یکی از زندانیان کشته شده در اوین دیدار کرده است.

ستار بهشتی، کارگر ۲۳ ساله ای بود که به دلیل وبلاگ نویسی بازداشت شد و سپس در جریان بازداشت مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت و جان داد.

خانم اشتون که ۵ فعال زن دیگر را نیز در ابتدای سفر خود به تهران ملاقات کرده است به خبرنگار بی بی سی گفت برای من به طور خاص خیلی مهم بود که هم زمان با روز جهانی زن از این زنان بشنوم از نظر آنها چطور می توان شرایط را تغییر داد.

اشتون همچنین روز یکشنبه در بیانیه ای به دیدار خود با فعالان زن در ایران اشاره کرده و گفته است: “کسی نباید تعجب کند که در سفر من تمرکز زیادی بر موضوع حقوق بشر بود، با فعالان زن درباره شرایط زنان در ایران گفتگو کردم؛ فعالیت‌هایی که از روزنامه‌ نگاری تا کمک به پناهندگان افغان، بخش‌های مختلف جامعه مدنی را در بر می‌گیرد.”

از سوی دیگر ابراهیم آقا محمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری دانا، با بیان اینکه دیدار اشتون با نرگس محمدی به بهانه دیدار با فعالان زن ایرانی قابل توجیه نیست اظهار داشت: این مسئله برای ما جای تعجب دارد.

وی افزود: “ظاهرا این سفرها فقط برای زنده نگه داشتن فتنه گران است چرا که اشتون شخصیت مستقل نیست و به نوعی پادوی آمریکا و غرب است.”

وی اظهار داشت: قطعا وزارت خارجه باید در مورد این موضوع پاسخگو باشد و ما هم در اولین جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

در این میان مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این دیدار گفت: “اینگونه اقدامات به افزایش سوءظن مردم کشورمان در قبال غرب منجر خواهد شد و به روابط ایران و اتحادیه اروپایی کمکی نمی کند.”

وی در همین حال گفت: “تماس با جامعه مدنی تا زمانی که مداخله در امور داخلی تلقی نشود و احترام به آداب و ارزش های کشورها مد نظر قرار گرفته باشد، در برنامه سیاست خارجی امری شناخته شده بوده کما اینکه وزیر امور خارجه کشورمان نیز در سفر به سایر کشورها در این چارچوب با فعالان جامعه مدنی از جمله محققین، اساتید و نویسندگان دیدار و تبادل نظر می نماید.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اضافه کرد: “در همین زمینه به سفارت اتریش در تهران تذکر رسمی داده شده است.”

هاله افشار استاد علوم سیاسی و مطالعه زنان دانشگاه یورک و مشاور دولت و مجلس اعلای انگلستان در گفت و گو با شرق پارسی در این باره گفت”موضوع زنان و حقوق زنان در ایران اهمیت زیادی دارد به طوری که این موضوع در مسایل سیاسی این کشور نیز وارد شده است.”

وی گفت: “دولت ایران در موضوعات زنان تلاش می کند حتی المقدور موقعیت زنان را بهتر از آنچه واقعیت است نشان دهد.”

افشار با اشاره به اینکه بعد از روی کار آمدن حسن روحانی شرایط ایران در روابط بین الملل بهبود یافته گفت”زمانی که روابط بین الملل بهتر شود و سفر مقام های خارجی به ایران افزایش یابد، مسئله حقوق زنان نیز در این کشور بهتر خواهد شد”. خانم افشار تصریح کرد: “هم اکنون نیز در ایران قدم های کوچکی برداشته شده که کافی نیست.”

خانم اشتون پیشتر نیز درباره وضعیت نرگس محمدی موضع گیری کرده بود.

در مهرماه ۱۳۹۰ هنگامی که نرگس محمدی، نایب‌رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، به ۱۱ سال زندان محکوم شد کاترین اشتون با صدور بیانیه‌ای ابراز نگرانی کرد و گفت “با توجه به وضعیت سلامتی خانم محمدی او در زندان به امکانات پزشکی لازم دسترسی نخواهد داشت. و حکم زندان علیه نرگس محمدی را نشانه دیگری از تعقیب غیرعادلانه کسانی دانست که شجاعانه و با قاطعیت برای دفاع از حقوق بشر در ایران برخاسته‌اند.”

در ماه دسامبر ۲۰۱۳ نیز هیئت پارلمانی اروپا در سفر به تهران با نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، و جعفر پناهی، فیلمساز دیدار کرد. ملاقاتی که با واکنش منفی شدید جناح‌های محافظه‌ کار در ایران رو به‌ رو شد.