فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، فرد پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، فرد پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

مجلس ایران روز سه‌شنبه، ۲۷ آبان، به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، چهارمین وزیر پیشنهادی حسن روحانی، رییس جمهور این کشور، برای تصدی وزارت علوم رای نداد.

دانش آشتیانی از مجموع ۲۵۷ رای تنها ۷۰ رای موافق کسب کرد، ۱۷۱ نفر در مجلس به او رای مخالف دادند و ۱۶ نماینده نیز رای ممتنع. این چهارمین گزینه روحانی است که به دست مجلس رد می‌شود.

۱۷۱ رای دهنده مخالف دانش آشتیانی برای تصدی وزارت علوم، عضویت وی در هیئت موسس حزب مشارکت، امضای نامه‌ای در حمایت از تحصن نمایندگان مجلس ششم، حضور وی در اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و مخالفت با حضور بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها را از جمله دلایل خود برای رد وی ذکر کردند.

در این جلسه همچنین فیلمی از حضور فخر‌الدین احمدی دانش‌ آشتیانی در تحصن دانشگاه امیر‌کبیر در سال ۸۸ به نمایش درآمد.

این فیلم در حالی منتشر می شود که روز جمعه، ۲۳ آبان، دانش آشتیانی ادعاهای مربوط به حضورش در اعتراضات به نتیجه انتخابات سال ۸۸ و اعتراضات پس از حمله به کوی دانشگاه تهران در سال ۷۸ را تکذیب کرد و گفت که «وابسته و وامدار» هیچ حزب و گروه سیاسی نیست.

وی در مصاحبه‌ای با ایسنا گفته بود: «کاراکتر من وارد شدن به دعواها و مسائل سیاسی نیست؛ من یک شخصیت آموزشی و تربیتی هستم و تمام ادعاها مبنی بر حضور بنده در حوادث ۷۸ و ۸۸ هم کذب است.»

پیشتر محمدرضا تابش، نماینده اردکان در مجلس، روز چهارشنبه، ۲۱ آبان‌ماه، «برخی از نیروهای وزارت اطلاعات» را متهم کرده بود که اسنادی را علیه وزیر پیشنهادی علوم، در اختیار نمایندگان مجلس گذاشته‌اند.

به گفته بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس، مخالفت مجلس با وزیر پیشنهادی جدید جهت تصدی وزارت علوم موضوع تمدید سرپرستی آن وزارتخانه را نیازمند حکم حکومتی خواند و گفت: «براساس قانون، و با توجه به عدم موافقت نمایندگان مجلس با سه وزیر پیشنهادی، تمدید مهلت سرپرستی نیازمند حکم حکومتی از سوی رهبر معظم انقلاب است.» در جمهوری اسلامی، حکم حکومتی شامل دستورات ولی فقیه است که حکم قانون داشته و برای نهادهای حکومتی لازم الاجراست.

در حالیکه برخی رسانه‌ها گمانه زنی ها درباره امکان تصدی سرپرستی این وزارتخانه از سوی حسن روحانی را مطرح کرده بودند، نعمتی تاکید کرده است که شخص رییس جمهور می‌تواند سرپرستی وزارتخانه را برعهده بگیرد.

رضا فرجی دانا چهارشنبه ۲۹ مرداد با استیضاح مجلس شورای اسلامی از وزارت علوم ایران کنار گذاشته شد. ۱۴۵ نماینده به استیضاح او رای دادند.

پس از اینکه مجلس رای به برکناری فرجی دانا از سمت وزارت علوم ایران داد، حسن روحانی رییس جمهور ایران در حکمی محمد علی نجفی را که پیش از این برای ریاست وزارت آموزش و پرورش از مجلس ایران رای اعتماد نیاورده بود، سرپرست وزارت علوم و فرجی دانا را به عنوان مشاور خود منصوب کرد.

محمد علی نجفی پیش از این به عنوان گزینه دولت برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شده بود که نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. مخالفان او همراهی اش با معترضان به نتیجه انتخابات ۸۸ را از دلایل اصلی عدم صلاحیت او برای تصدی وزارتخانه ای برشمردند که ۹ سال در راس آن بود.

نجفی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ از مشاوران ارشد مهدی کروبی بود و به عنوان یکی از نمایندگان او در جلسه خصوصی با آیت آلله خامنه ای حضور داشت.

پس از وی، محمود نیلی احمدآبادی وزیر پیشنهادی دولت حسن روحانی برای تصدی وزارت علوم بود.

روز ٧ آبان، جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت محمود نیلی احمدآبادی، فرد پیشنهادی حسن روحانی برای جانشینی فرجی دانا تشکیل شد که از ٢۴۶ نماینده حاضر، تنها ٧٩ نفر به انتصاب او رای موافق دادند.

برخی از نمایندگان مخالف انتصاب محمود نیلی احمدآبادی گفتند که در جریان اعتراض به نتیجه اعلام شده انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری و انتخاب محمود احمدی نژاد، احمدآبادی علیه “جریان فتنه” موضع قاطعی اتخاذ نکرد.