بطری شیر برای نمونه گیری به لابراتوار فرستاده می شود – هندوستان – عکس از رویترز

بطری شیر برای نمونه گیری به لابراتوار فرستاده می شود – هندوستان – عکس از رویترز

به دنبال تایید خبر استفاده از روغن پالم در لبنیات در ایران از سوی حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت این کشور، این وزارتخانه اعلام کرد «به هیچ کارخانه‌ لبنی مجوز استفاده از روغن پالم نداده است.»

اما کارخانه روغن پالم به دلیل سودآوری بالا در لبنیات استفاده می‌شود. روغن پالم از آن جهت برای مصارف خوراکی در صنایع مرتبط به صرفه است که بر خلاف تمام چربی های حاوی اسیدهای چرب اشباع، در دمای اتاق جامد می ماند. همین امر سبب شده تا در تولید کره از آن استفاده شود.

ترکیب دیگری از این روغن در شیر خوراکی برای پرچرب کردن آن استفاده می شود. اما از آن جایی که روغن پالم در رده اسیدهای چرب ترانس قرار می گیرد، در گزارش سال ۲۰۰۳ سازمان بهداشت جهانی شواهد قانع کننده ای آورده شده که حاکی از خطرناک بودن نوع چربی این روغن است که می تواند در طولانی مدت احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

قاضی‌زاده هاشمی اعلام کرد: «این تخلفات بسیار بارز بوده و از بدترین نوع چربی صنعتی استفاده کرده‌اند؛ به همین دلیل به زودی اسامی آنها اعلام می‌شود.»

ضرر روغن پالم تا جایی است که قاضی زاده هاشمی در واکنش به این امر شیرخشک را کم ضررتر از شیرهای آلوده به روغن پالم خواند و گفت: «نمی‌گویم شیر خشک خوب است اما روغن پالم به مراتب بدتر از آن است.»

معاون وزیر بهداشت: مسلم است در ایران تخلف و قاچاق دارو وجود دارد

در خبر دیگری از وزارت بهداشت ایران، رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو، امروز دوشنبه ۱۳ مرداد در مورد وضعیت دارو در ایران گفت: «آنچه مسلم است این است که در حوزه دارو حتما تخلف، قاچاق، سوءاستفاده و غیره وجود دارد.»

وی با اشاره به کمبود دارو در ایران افزود: «گفته‌اند از هر جای دنیا دارو را بیاورید و من خودم شنیدم از یکی از همین وزرای قبلی که گفت من دست قاچاقچیان را می‌بوسم اگر کمبودهای دارویی از هر طریقی تامین شود.»

نگرانی درباره قاچاق دارو از آن جایی نشات می گیرد که گزارش‌هایی از تقلبی بودن بخشی از داروهای قاچاق‌شده به ایران منتشر شده‌است.

روزنامه شهروند روز هفتم تیرماه از همایشی در تهران گزارش داد که طی آن حیدر محمدی، رییس اداره کل بازرسی و ارزیابی عملکرد سازمان غذا و دارو طی سخنانی «از پشت پرده داروهای تقلبی در ایران» گزارش داد.

حیدر محمدی خبر داده‌است که «پاکستان و کردستان عراق، مرکز تولید و توزیع داروهای تقلبی هستند. کشورهایی که در همسایگی ایران هستند و حجم قابل‌توجهی از این داروها را هم روانه ایران می‌کنند.»